tirsdag den 28. februar 2012

Islagkage















Diabetes er angiveligt blevet en folkesygdom i den vestlige verden - og med flere diabetikere blandt mine nærmeste er det en daglig udfordring i køkkenet.
Især er det et problem med festmad og desserter - og jeg har derfor brugt lidt tid i den forgangne uge for at kreere en islagkage, der kan bruges i familien. Der er tale om festmad - og uanset at den kan tåles af diabetikere, indeholder islagkagen så mange kalorier, at den under ingen omstændigheder bør bruges som hverdagsmad.
Islagkagen havde premiere til mine forældres 55 års-bryllupsdag - og den faldt absolut i god jord. Jeg havde puttet lidt jordbær i - og det var lidt af et problem, da det er svært at spise frosne jordbær. Det har jeg nu taget højde for - og opskriften her er sådan, som jeg vil lave islagkagen næste gang.
Først skal man lave to lagkagebunde. Man tager tre æg, 40 gram sukker, 70 gram perfect fit (som er et erstatningsstof for fedt og sukker. Består af polydextrose, som er et plantefiberprodukt, der i bageprocessen opfører sig stort set som sukker), 100 gram mel, to teskeer bagepulver og tre teskeer kakao. Dejen røres sammen og hældes i en smurt springform, bages ved 175 grader i cirka 20 minutter. Når kagen er kold, flækkes den langs, så man får to lagkagebunde ud af det.
Herefter koger jeg en kompot af 500 gram jordbær, som smages til med kunstigt sødemiddel. Jordbærrene blendes, når de er kølet af - og blandes i en kvart liter flødeskum.
Som is bruger jeg en sukkerfri pistacieis fra Ryå, der smager dejligt af marcipan. En halv liters is skæres ud i skiver og fordeles over den ene af bundene. Isen "klistres" sammen ved at fordele jordbær-flødeskummet oven på. Herefter lægger jeg den anden bund på - og kommer det i fryseren, så det kan fryse sammen. Sukkerfri is bliver hurtigt blødt - og det er derfor nødvendigt med denne mellemfrysning, hvis ikke lagkagen skal løbe sin vej, inden den bliver spist.
Når kagen er frosset, tager man yderligere en kvart liter flødeskum, som smøres uden på med en dejskraber. Hele herligheden drysses med lidt revet 85 procents chokolade - og får en tur mere i fryseren inden serveringen.
Det er en lidt omstændig affære, men da lagkagen tog kegler ved bordet, var det absolut arbejdet værd. Den kan sagtens laves i forvejen - og letter derfor lidt af presset på selve dagen, hvis der skal køres en treretters eller mere...

Ingen kommentarer: