Torsdag eftermiddag skulle vi til Farsø på weekend. Hele dagen sneede det, men det bør ikke være noget problem heroppe. Vi er jo seje, os i Nordnorge.
Desværre viste det sig, at det var et problem. I hvert fald landede SK4425, Longyearbyen-Tromsø-Oslo, aldrig i Tromsø, men derimod i Bodø. Og så startede den sædvanlige og efterhånden velkendte trummerum med ny besked om en halv time, ny besked om et kvarter og så videre. Tiden gik, og det blev aften. Vi fik aftensmad på SAS regning - gudskelov vi stadig har SAS - og tiden gik videre. Faktisk nåede jeg ind og ud af sikkerhedskontrollen fem gange denne aften på grund af mit umættelige nikotinbehov.
En af gangene med en medarbejder fra SAS - og han betroede mig, hvad jeg hele tiden havde haft på fornemmelsen. Der var blevet indført nye regler for beflyvningen af Tromsø. Regler lavet af bureuakrater i sydnorge. Flyselskaberne havde uden effekt protesteret og hævdet, at det med de nye regler vil være umuligt at beflyve nordnorge. Det er regler, som sikkert er udmærkede i middelhavsområdet, men det er altså umuligt at trafikere arktiske egne uden sne på rullebanen. Norske lufthavne drives af et statsligt aktieselskab, som kalder sig Avinor - og det er noget af det mest østeuropæiske, hardcore bureaukrati, som findes i dette land, hvor vi dog er vant til lidt af hvert fra statens side. For et par år siden måtte der en pilotstrejke til, før Avinor erkendte, at et nyt sikkerhedsdirektiv for piloters adgang til lufthavnene var både nedværdigende og urimeligt tidskrævende. Ak, kunne vi passagerer dog blot gå i strejke!
Enden på det hele blev, at vi ved 21-tiden sad på et fly mod Oslo, hvor vi i mellemtiden havde mistet forbindelsen til København og Aalborg. Så der måtte en overnatning til på Radisson i Gardermoen - igen på SAS regning - hurra for det! - og så op kl. 4.30 for at nå et fly, så vi var i Farsø fredag ved halvtolv-tiden.
Det er tredje gang denne vinter, at en tur til Danmark går galt. Nu må jeg vist snart have brugt mit uheld.
Ha' det
Jesper
Min egen frokostavis
16 timer siden
Ingen kommentarer:
Send en kommentar