tirsdag den 13. juni 2017

Vin-vin-situation

Gør-det-selv vinreol


I vore dage hedder det DIY, men jeg foretrækker altså det gode gamle udtryk: Gør-det-selv... Og det var så, hvad jeg fik tirsdag morgen til at gå med.

Det blæste alt for meget og var alt for koldt til at gå i haven, da solen stod op. Så i stedet kastede jeg mig over vinkælderen, der gennem længere tid har set temmelig kaotisk ud. Jeg er i den heldige situation, at min vinsamling lider af vokseværk. En gang i mellem er jeg heldig at få et par flasker forærende, andre gange falder jeg over et tilbud, som jeg ganske enkelt ikke kan sige nej til.

Under alle omstændigheder har jeg længe overvejet at bygge en ekstra etage på de vinreoler, jeg installerede, da vi flyttede ind på Nørremarksvej - og det var så i dag, jeg fik gjort noget ved det.

Jeg havde et par gamle vinkasser stående og fandt nogle hylder på tømmerlageret - og så gik jeg i gang med to vinkasser, som blev skruet sammen med en hylde. I mellem kasserne anbragte jeg så yderligere nogle hylder, og i løbet af et par timer havde jeg fået plads til omkring 50 flasker ekstra.

Oven i købet fik jeg begyndte på yderligere en etage. Her er det planen, at jeg vil udbygge reolen i takt med, at jeg får fundet nogle flere vinkasser. Et hurtigt overslag viser, at det vil give plads til yderligere et halvt hundrede flasker - og det må så gøre det.

En gammel tommelfingerregel siger, at en ordentlig vinsamling skal være på mindst 400 flasker, men mindre kan nu også gøre det, selv om jeg på mine halvgamle dage bliver mere og mere glad for en god flaske vin.

Med den ekstra plads fik jeg også sat lidt system i rodet, og det viser sig, at der blandt vinene er en del flasker, der er ved at nå toppen, så rent ønologisk bliver det i hvert fald en god sommer...

Ingen kommentarer: