mandag den 12. juni 2017

Den lille botaniker

Pomerans-høgeurt

(Billederne er klikbare)
Høgeurt findes i mange varianter i den danske flora. Det er en mælkebøttelignende staude, hvor blomsterne som oftest er gule.


Men der er en undtagelse. Det er pomerans-høgeurt, der med sine mørk-orange blomster mest af alt minder om tagetes, når vi ellers ser bort fra, at planten er noget højere og stort set kun består af behåret stængel med nogle få lancetformede blade ved jordskuddet. I øvrigt formerer den sig gerne ligesom jordbær med sidestængler.

Pomerans-høgeurt er en del af den danske flora, men bliver mere og mere sjælden, da den foretrækker næringsfattige og tørre enge. Faktisk er den så sjælden, at jeg aldrig har set planten før jeg forleden stødte på den i en grøftekant ved Bjerget, så jeg måtte lige en tur på nettet for at identificere planten.

Den er smuk, meget smuk, og det ser ud til, at den visse steder bliver dyrket i haver, fordi den tiltrækker sommerfugle, blandt andet blåfugle. Den har navnet pomerans-høgeurt dels på grund af farven, dels på grund af duften, der kan minde om pomerans, der er en citrusfrugt.

Pomerans-høgeurt findes over det meste af den tempererede del af Europa samt i Nordamerika. I USA og Canada betragtes den som en invasiv art, der skal bekæmpes på samme måde, som vi forsøger at bekæmpe blandt andet bjørneklo, fordi den fortrænger de oprindelige arter. I Nordamerika kaldes pomerans-høgeurt blandt andet The Devils Paintbrush foruden det uskyldige Orange Hawkweed.

Det er som sagt første gang, jeg møder pomerans-høgeurt. Jeg er ret begejstret for den flotte blomst, så jeg brugte hele formiddagen på på knæ i grøftekanten for at lave fotos af blomsten. Her er et lille udvalg...



2 kommentarer:

Farmer sagde ...

Morsomt.
Vi er ved at rive en gammel gård ned, og jeg så netop i går, at hele det ene hjørne af gårdspladsen var dækket af høgeurt.
Der er sikkert tilstrækkeligt barskt mellem brostenene til at den kan klare sig.

Tak for flotte billeder.

Jesper Hansen sagde ...

Tak for rosen. Jeg synes, at det er sjovt, at man i sådan forholdsvis fremskreden alder fortsat kan falde over noget nyt....