Dengang der var originaler til...
Det officelle foto fra første skoledag i gymnasiet. |
- Spe, spæ,
spot, skam, skændsel og skandale. Ordene spruttede ud af munden på studielektor
Slej sammen med en veritabel byge af spyt, mens den formastelige sproglige
student in spe modtog sin røffel for en elementær kongruensfejl i engelsk.
Det kunne
være en scene fra Det forsømte forår, men lektor Slej var ingen lektor Blomme,
så det var venligt ment.
Slej holdt
både af eleverne og sproget i alle dets finurlige detaljer. Når lejlighed bød
sig, gik naturen over optugtelsen, og han brillerede med fantastiske allitterationer
og sproglig originalitet - gerne med inspiration fra både Cicero og
Shakespeare.
Jeg mødte
Slej i 1975. Statsministeren hed Anker Jørgensen, og Vietnamkrigen var lige
slut. På hitlisterne hærgede Abba og Bamses Venner. Trompetbukser var højeste
mode, og jeg var netop begyndt på VHG. For resten var 1975 også det
internationale kvindeår, men mere om det senere.
Det var
ikke meget, vi gik i skole til at begynde med. For der var hedebølge i Danmark. Varmerekorden fra 10. august 1975 på 36,4 grader står stadig, så vi fik
varmefri ved middagstide.
Bloggeren og Jørgen Jørgensen til studenterfesten tre år senere hjemme på Postbakken i Farsø. Foto: Ulla Rosengren Bach |
Det passede
mig fint. Efter ti års ørkenvandring på Farsø Skole og en middelmådig
realeksamen var det kun noget modvilligt, at jeg indfandt mig på gymnasiet. Men
det skulle nu hurtigt vise sig, at der var en verden til forskel fra
folkeskolens noget rutineprægede pædagogiske præstation og det engagement, som
jeg mødte på VHG.
Sommeren 75
gik på hæld. Efterhånden blev vi gymnasieelever på fuld tid.
Der var nok
at fordybe sig i, men forholdet mellem lærere og elever var noget helt andet,
end vi kendte fra folkeskolen. Vi blev
betragtet som voksne, tænkende mennesker – og det forventedes, at man kunne
danne sig en mening om mange ting.
Blandt
andet i faget oldtidskundskab, hvor vi 1.c’ere havde selveste rektor Ussing.
Umiddelbart en tør hund, men jeg glemmer aldrig en følelsesladet diskussion,
hvor han argumenterede for skønheden i vokalen A. Når man kom fra landet, betød
A jo jeg – og at der skulle være noget særlig skønt ved A, var nok lidt hinsides
en førsteårselevs fatteevne. Men jeg glemmer aldrig Ussings tydelige og
distinkte udtale med tryk på begge A’erne i enden af Nausikaa fra Odysseen.
Latinlæreren
hed Weisberg. En farverig skikkelse, der hver dag pendlede fra Århus i en
Renault 4 på gule plader. Hans store interesse var film – og de latinske verber
og grammatiske finurligheder blev ofte illustreret med eksempler fra
filmverdenen. I stedet for Ciceros taler og de puniske krige læste vi Asterix
på latin, og jeg har siden altid tænkt på Weisberg og i øvrigt været
taknemmelig for latinundervisningen, når jeg læser om de gæve gallere.
I geografi
havde vi Harmsen – tidligere befalingsmand i Gaza og fuld af soldaterhumør. På
en geografi-ekskursion ødelagde han turen for pigerne. Toiletforholdene var
lidt primitive, og inden brugen advarede han meget mod røvsnapperne, der
angiveligt skulle husere på egnen.
Vi var unge
og usikre på det sexuelle område, så det var lidt af et chok at møde Palle
Rønde Møllers fortolkninger af klassikerne i dansktimerne. Han var altid mand
for en uartig udlægning af selv det mest uskyldige børneeventyr. Vi var ikke
altid enige, men der var nok noget om skurvognssnakken alligevel.
Klassen var
jo en typisk sproglig pigeklasse – to drenge og 19 piger – så jeg fik rykket
mine grænser for blufærdighed adskillige gange i de tre år.
I gymnasiet
skulle vi jo også lære fransk. Opgaven var lagt i hænderne på en helt ung og
nyuddannet adjunkt Jørgen Jørgensen, der også var vores klasselærer – en
opgave, han klarede fint. Aldersforskellen mellem os elever og Jørgen var nu
heller ikke så stor. Det er gået op for mig, efterhånden som jeg selv er blevet
ældre og ældre.
Fransk blev
aldrig mit stærkeste fag. Jeg fandt nok den franske udtale lidt for affekteret
og var i øvrigt overbevist om, at engelsk var verdenssproget. Sjovt nok har jeg
altid klaret mig på engelsk i Frankrig uden de store problemer, mens mine
beskedne franskkundskaber har været nyttige i mange jobsammenhænge og blandt
andet åbnet mange døre i Canada. Men stadig taler jeg helst kun fransk, når jeg
er beruset.
I lighed
med Slej var Jørgen Jørgensen aktiv i Teaterkredsen – og han fik da også
overtalt et par stykker fra klassen inklusive undertegnede til at deltage. Det
fik store konsekvenser for mig – og arbejdet i Teaterkredsen er med et filmisk
udtryk ”Mine aftener i Paradis”.
Min første
sceneoptræden var til skolefesten i 1976. Vi opførte helt i tidsånden en revy
med kvindeåret som tema. Som jeg husker det,
var revyen en kæmpeopsætning – og alle gode kræfter var i spil. Den gik hjem.
Højdepunktet var en operationsscene som optakt til en sang om Florence
Nightingale. Den mandlige overlæge opererer, assisteret af kvindelige
assistenter. Det kulminerede til hele idrætshallens store latter, da lægen –
vistnok dansk- og engelsklærer Thomsen – trækker en medisterpølse ud af maven
på patienten.
Samme
Thomsen var i øvrigt også en af skolens originaler, der ved festlige
lejligheder optrådte med sækkepibe.
Til
skolefesterne dansede vi lancier. Jeg var en klovn til det, men høstede stor
anerkendelse for nogle år siden som informationschef i Nuuk kommune, fordi jeg
kunne lære borgmesteren de grundlæggende trin inden en middag i Kongehuset.
Arbejdet i
teaterkredsen førte helt naturligt til plads i Hebe-bestyrelsen og endda
formandsposten i 77-78. Mange minderige koncerter var jeg med til at arrangere
i den forbindelse – blandt andet husker jeg det ganske eksotiske kvindeorkester
Shit & Channel, som de hed dengang. Det vakte stor opsigt, at kvinderne -
Anne Linnet og kompagni - selv bar gearet ind. Normalt var det ellers
bestyrelsens tjans.
Når
sandheden skal frem – og det skal den jo – så tog Teaterkredsen og Hebe meget
af min tid. I perioder var jeg næppe den mest effektive gymnasieelev. Det havde
sin pris. I sommeren 1978 var tre skønne år forbi med en hæderlig, men ikke
prangende samfundssproglig studentereksamen.
Problemet
var dog til at overse. Tiden var en anden. Adgangsbegrænsning var der ikke
meget af, og vore dages eksamenshysteri var der slet ingen, der havde fantasi
til at forestille sig.
Men
foreningsarbejdet lærte mig en hel masse praktiske ting, som man ikke kan læse
sig til. Jeg lærte at stå frem foran store forsamlinger, jeg lærte at
argumentere og rejse penge til projekterne, og jeg lærte at stå i spidsen og
organisere. Det er såmænd ikke så ringe en ballast i livet – og det har været
evner, som jeg har haft glæde af hele mit voksne liv.
Jeg ville
ønske, at politikerne også kunne fatte, at livet er meget mere og andet end
flotte eksaminer. Det drejer sig mere om dannelse end uddannelse, og her
spiller skolens sociale liv en uvurderlig betydning. Det afgørende er ikke,
hvad man lærer – men at man lærer og bliver ved med det. ”Semper tiro” som
skolens gamle motto lyder.
Tak til VHG
fordi jeg måtte komme forbi på livets lange landevej.
Artiklen er et bidrag til Vesthimmerlands Gymnasiums årsskrift 2014-2015, som er redigeret af Jørgen Jørgensen, der i øvrigt gik på pension med udgangen af sidste skoleår efter 42 års virke på VHG.
4 kommentarer:
Dejligt indlæg, der på fineste vis fortæller om hvordan det var engang. Jeg er student fra 1972, så jeg kan naturligvis genkende det meste af det du fortæller.
Godt at høre at historien også er interessant for andre end os gamle elever fra Vesthimmerlands Gymnasium.
Sikken en hukommelse du har Jesper. Jeg gik i en parrallelklasse samtidig med dig og må sige, at jeg har siddet og klukleet indvendig. mens jeg læste din blog.
Hej Kate
Tak for din kommentar - og jeg håber, at jeg får lejlighed til at skrive nogle flere af historierne fra dengang...
Jeg beklager det sene svar, men jeg har været i Grønland de seneste par uger...
Jesper
Send en kommentar