mandag den 12. oktober 2015

Udflugt til fortiden

Middelalderdage på Vitskøl

Middelaldermusikerne betegnede selv stilen som ramasjang..
Rasmine og Adam i labyrinten.
Vi har besøg af Rasmine og Adam i øjeblikket, så der sker lidt mere end normalt. Blandt andet var vi på søndagsudflugt...

Turen gik til middelalderdagene på Vitskøl Kloster. Det var et oplagt mål, for det er en rigtig børnevenlig begivenhed. Der er riddere, hekse og gøglere som i en roman eller et computerspil - og det appellerer altså til friske drenge som Adam. Og så kunne knægten hjembringe sin første rigtige kniv fra knivsmeden på middelaldermarkedet bekostet af mormor. Det er et meget stort øjeblik i enhver drengs liv.

Det var i øvrigt første gang, jeg besøgte det lokale middelaldermarked - eller et middelaldermarked i det hele taget. Og jeg må nok indrømme, at jeg fandt det lidt nørdet.

Men det er bestemt en begivenhed med gode billeder i, så det blev da til et par stykker. Og mon ikke jeg vender tilbage en anden god gang, hvor jeg kan fokusere på fotoet alene - og ikke på at lede efter poster i et opgaveløb for hele familien efter et håbløst kort...
Tiggere er noget lusepak, hed det kontant i et af tableauerne...
Middelalderfolkene tager ikke den historiske nøjagtighed
 så nøje. Smeden her med torshammer om halsen er i hvert fald et par
 hundrede år for sent på den. En torshammer ville sandsynligvis have kostet
livet, hvis han havde stillet op med den i middelalderen.
Børnene skød med armbrøst, hvor pilen var skiftet ud
 med uskadelige korkpropper. Men denne lille fyr kunne antageligt ikke
 have ramt en ladeport på to meters afstand. Bemærk proppen i cirklen.
Middelaldermusiker i rock-mode i en pause i Vitskøls store
kirkeruin, der angiveligt skulle have været Nordens største kirke.
Fugleinfluenza var tilsyneladende også et problem i middelalderen.
Denne standart hang i "Gengangen", som rummede en
 masse oplysninger om middeltalderens overtro. Jeg blev forvirret,
 for jeg læste gadeskiltet som "Gongongen"...
Det er måske ikke god stil, men et skjold i panden
 skal nu nok pacificere modstanderen.

Ingen kommentarer: