onsdag den 3. august 2016

Nordlys over Ulvedybet

Nattens gerninger

Så har der igen været uro på solen, og en geomagnetisk storm raser mod jorden.

Det er ensbetydende med nordlys - og efter varslerne at dømme så meget, at vi også skulle kunne se det her i Danmark. Så kan jeg altså ikke bare sove min uskyldige barnesøvn, men må ud med kameraet.

Det lykkedes også at få et par gode fotos. Betingelserne var også næsten i top. Det var dejligt vejr, vindstille og næsten skyfrit, og så var der ingen måne. Eneste udfordring var, at vi stadig er inde i perioden med lyse nætter en uges tid endnu, men som det ses på billederne, er det nu til at leve med.

Det blev til en del skud, for kameraet ser bedre end det menneskelige øje - og kan derfor fange nordlys, selv om det næppe er synligt. Men jeg var heldig. I nat var nordlyset på et tidspunkt så kraftigt, at det spejlede sig i vandet - og det kunne ses af selv almindelige mennesker, hvis altså almindelige mennesker er oppe klokken to om natten.

Her er nattens tre bedste fotos. Billederne er klikbare...



2 kommentarer:

Unknown sagde ...

Det er sindsygt flot, rigtig gode billeder Jesper! Jeg var selv ude omkring midnat, desværre ejer jeg ikke et kamera, og synes ikke jeg kunne få øje på noget (sikkert pga. lysforurening) Men når jeg ser dine billeder må jeg indrømme at det kripler i min fingre for at anskaffe mig et kamera! :)

Jesper Hansen sagde ...

Hej Per - På vore breddegrader kan det være svært at skelne nordlys fra lysforurening og lette skyer - især hvis man ikke har set nordlys før. Her kommer kameraet til hjælp, fordi nordlys normalt vil sætte sig som et grønt lys på fotoet, som nemt kan skelnes fra de øvrige lys. Så du kan eventuelt bruge mobiltelefonens kamera som guide - husk at slå blitzen fra! Men ønsker du at teknisk perfekte fotos af nordlys, så er der nok ingen anden vej end den tunge gang til fotohandleren, for det kræver altså lidt mere grej end bare en mobiltelefon... Ha' en god dag.