Før og nu
Heliporten i Sisimiut - beskeden som den var - var ellers en af de bedre med god venteplads til de godt 20 passagerer, der kunne være i en stor helikopter. Der var dog ikke plads til et bagagebånd, så bagageudleveringen foregik udendørs på platformen fra ladet af en gummivogn spændt efter en traktor.
Det var for så vidt ganske effektivt, men et dyrt system - og så var helikopterne meget sårbare både i forhold i vejrliget og teknik. Jeg erindrer stadig 14 dage i december 1993, hvor helikoptertrafikken var indstillet, fordi en gummiged i snestorm beskadigede S-61'eren, mens den holdt parkeret i heliporten. Det blev 14 dage uden post og aviser. Vi var praktisk taget afskåret fra omverdenen i de to uger, for det var lang tid før internettet kom til Grønland.
Helikopterne og færgerne er stort set væk i dag - og det meste af transporten foregår med fastvingefly og lokalt med store speedbåde af Targa-typen.
Lufthavnen i Sisimiut med tårn, brandbiler og hvad dertil hører ligger for enden af en seks kilometer lang vej foden af Præstefjeldet. Det var i sin tid meget langt fra byen - og jeg har kun orket at vandre over fjeldet til stedet en enkelt gang.
Lufthavnen i Sisimiut er ikke den mest stabile i Grønland. Faldvinde fra Præstefjeldet giver megen turbulens - og det er et stort ønske fra Sisimiuts politikere at få lov til at bygge en vej til Kangerlussuaq. Det vil sandsynligvis give en både billigere og bedre adgang til Sisimiut, men man er oppe mod hårde odds, for står det til mange andre politikere, er Kangerlussuaq på vej mod en lukning, hvis der bliver bygget storlufthavne i Nuuk og Ilulissat.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar