Tysk fly over Limfjordsbroen 9. april 1940. |
I mine gemmer har jeg fundet et gammelt foto fra besættelsen, som viser et tysk fly over Limfjordsbroen i Aalborg den 9. april 1940.
Jeg kom til at tænke på billedet, da jeg gennemgik mine fotos fra Jægerkorpsets jubilæums-opvisning på havnen i Aalborg for et par uger siden. Opvisningen sluttede nemlig med, at fem af de medvirkende fly "red mod vest" mod flyvestationen. Det var en EH-101, tre Fennecs og en Lynx - og flot så det ud.
Den 9. april var der næppe mange, der klappede i deres små hænder, da et tysk fly fløj lavt over Limfjordsbroen - men en aalborgensisk fotograf var altså hurtig på aftrækkeren.
Nu har jeg jo ikke den store praktiske erfaring med genkendelse af tyske krigsfly, men så vidt jeg kan se, er der tale om en Dornier 17, en let jagerbomber der også blev brugt til rekognoscering. Flytypen var nem at manøvrere i lave højder og blev efter krigen brugt i blandt andet det finske luftvåben. Tyskerne trak det dog ud af operationel tjeneste allerede i 1941, da slaget om England havde vist, at det lette fly var temmelig sårbart. Lufthavnen i Aalborg, der dengang lå øst for byen, blev besat ved verdens første faldskærmsangreb - og den dominerende flytype var den tre-motorede JU 52 (den med bølgepladerne).
Aalborg var vigtig som støttepunkt for tyskernes vej mod Norge, der jo som bekendt var den egentlige årsag til besættelsen. Derfor indledte tyskerne også et stor lufthavnsbyggeri i den nuværende Aalborg Lufthavn, der næppe nogen sinde ville være blevet til noget - hvis det altså ikke lige var fra tyskerne. Af samme grund var lønningerne Danmarks højeste i Aalborg, der som industriby ellers var plaget af arbejdsløshed på den tid.
Aalborgs daværende borgmester Marinus Jørgensen sagde efter krigen, at Stauning på bedste kræmmervis havde rådet ham: - Lad nu det stridbare Vendelbosind blive hjemme, og se at få det til at gå uden sammenstød. Giv dem lidt brød og brændevin, for det kan de godt lide, og det vil få meget til at glide. Marinus Jørgensen, der var Aalborgs første socialdemokratiske borgmester, måtte efter krigen forlade borgmesterposten i forbindelse med en tjenestemandssag for samarbejdet med tyskerne. Han blev dog frikendt, men måtte vedtage en bøde for sortbørshandel.
Når jeg nu har et foto fra den 9. april i gemmerne, skyldes det, at jeg i sin tid har skrevet og redigeret et lille skrift, der i 1993 udkom i anledning af 650-året for Aalborgs købstadsrettigheder.
Limfjordsbroen blev indviet i 1933 og udvidet i 1960 - og er i dag en flaskehals for trafikken mellem Han Herred, den vestlige del af Vendsyssel og resten af landet - men det er en helt anden snak.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar