I min barndom havde man et skolefag, som hed bibelshistorie. Meningen med faget var at få den kristne indoktrinering til at glide ned ved at genfortælle bibelen i en pædagogisk dramatiseret ammestueform.
En af de historier, jeg husker bedst, er historien om Jonas i hvalfiskens bug. Vorherre havde et budskab til Jonas og i stedet for at sende et telegram, hvad der vel ellers havde været det nemmeste, så udsatte Gud - som han havde for vane - Jonas for en prøvelse. Den gik i al enkelthed ud på, at den stakkels fisker blev slugt af en hval. Her kunne han så gå rundt i en tre dage og tænke over tilværelsen, inden hvalen fik nok og spyttede ham ud igen.
Jeg kommer altid til at tænke på historien, når jeg går mellem indenrigs og udenrigs i Kastrup. Terminal 1, som er indenrigsterminalen, er bygget sammen med den øvrige lufthavn med en 400 meter lang finger, som blev indviet i januar 2007.
Jeg formoder, at en 400 meter lang, smal bygning er en arkitektonisk udfordring, men helt ærligt så er arkitektfirmaet Danielsen sluppet ganske godt fra det. Oven i købet er der den bonusoplevelse, at de mange ribbensformede søjler gør det ganske nærliggende at tænke på, hvordan der må have set ud i hvalfiskens bug.
Selve gangen ligger oven på den oprindelige indenrigsterminal fra 1969, som egentlig blot var en stribe sammenbyggede pavilloner - syv i alt, hvorfor det selvfølgelig blev kaldt "de syv små hjem". Jeg erindrer det stadig fra dengang i 80'erne, hvor jeg begyndte at flyve jævnligt mellem København og Aalborg. Dengang var flyvning lidt af en fest og forbundet med et ganske betydeligt alkoholindtag. Blandt andet var det en fast tradition, at man - udover en øl og en Gammel Dansk på flyet - også lige skulle have en fadøl i lufthavnen inden flyveturen. Det foregik i den midterste af de syv pavilloner, hvor der var indrettet et cafeteria med det prosaiske navn "Vestenvinden" - og jeg kan ikke sige andet om det, end at jeg husker det som noget af det nærmeste, man kom et galehus på jord med alle flyverbranderterne.
Som følge af den almindelige udvikling og flyvningens gradvise vulgarisering er Vestenvinden i dag et forholdsvis fredeligt cafeteria, som nu er placeret i den nye indenrigsterminal fra 1989. Men en ting er bevaret fra dengang, og det er jydeplatten - to kogte pølser med blødt pølsebrød, som alle flyvende forretningsfolk tilsyneladende lever af. Jydeplatten koster i øvrigt en mindre formue - såvidt jeg husker 86 kroner inklusive en lille fadøl.
Forresten er Kastrup i det hele taget - sammenlignet med andre store lufthavne - en ganske behagelig oplevelse, som vi som danskere godt kan være stolte af. For tingene fungerer altså rigtig godt i Kastrup - og selv om lufthavnen er udbygget af adskillige omgange og med mange forskellige arkitekter indblandet, så er den fortsat forholdsvis overskuelig. Kastrup er også godt med på verdensplan. Det er selvfølgelig den største lufthavn i Skandinavien, den 14 største i Europa og nummer 58 på verdensplan målt i antal passagerer. Målt alene på udenrigspassagerer er Kastrup nummer 18 i verden.
Ha' det
Jesper
First taste of winter
18 timer siden
Ingen kommentarer:
Send en kommentar