Eurocopter AS-350 er en rigtig drengedrøm af en "chopper" eller "snurrerundsuaq", som vi kalder det i Grønland.
Det er et arbejdsjern, som de fleste kun stifter bekendtskab med i embeds medfør, og som kun sjældent bruges til almindelig rutetrafik. Den kan bruges til sling, og den er meget brugt til at fragte personer, som har et tjenstligt ærinde ude i den store grønlandske natur.
Mine ture i 350'eren har alle været i forbindelse med mit arbejde, hvor vi dels brugte helikopteren til at fotografere fra og dels i forbindelse med bygdeture, hvor tiden ikke lige har været til at sejle.
AS-350 er ikke meget større end en almindelig personbil, men der er alligevel god plads i kabinen, hvor der foruden piloten er plads til tre - fire passager.
Som i alle helikoptere er motorlarmen ganske voldsom, så al kommunikation inde i helikopteren foregår via intercom-systemet, hvor passagererne og piloten taler sammen via mikrofoner og hovedtelefoner. Hovedtelefonerne fungerer samtidig som støjværn.
Det lille vignet-billede af undertegnede, som jeg har brugt på alle artiklerne i denne serie om flyene i mit liv, er taget af min kollega Thorkild Nielsen under en tur til Kangeq i 1996, hvor vi skulle dokumentere noget restaurationsarbejde i den ellers nedlagte bygd ved Godthåbsfjordens munding - og hvor Hans Egede bosatte sig i 1721 - syv år før han grundlagde Nuuk.
Det er ikke helt billigt at flyve helikopter. Så vidt jeg lige husker var timeprisen for fem år siden 13.500 kroner, så det var ofte et puslespil at planlægge turene - for de bedste billeder blev naturligvis taget fra forsædet. Mange gange skiftedes vi derfor til at sidde der, så vi fik både TV-optagelser og almindelige fotos i kassen.
Disse udskiftninger foregik som regel på en klippe lidt uden for byen, så vi i det mindste sparede landingsafgiften, når vi skulle skifte plads, hvis ellers piloten var frisk på den løsning. Og det var de fleste piloter. Mange af dem tog virkelig del i fotoarbejdet med liv og sjæl - og vi er da mere end en gang blevet mødt i lufthavnen med en klage fra byen, fordi vi havde fløjet lidt lavt.
AS-350 er udviklet i begyndelsen af 70'erne som afløser for Alouette-helikopterne. Rækkevidden er 670 km og marchhastigheden 234 km/t. Det er som sagt lidt af et arbejdsjern - og Air Greenland råder pt over 13 eksemplarer, der er stationeret i Nuuk og Narsarsuaq. Der er i alt siden 1974 produceret cirka 1800 eksemplarer af helikopteren, der i USA også sælges som privathelikopter under navnet Astar. Det danske flyvevåbens Fennec-helikoptere, der bruges som anti-tank-våben, er en militær udgave af AS-350.
Jesper
Foto: Air Greenland, RDAF og naturligvis bloggeren selv.
Min egen frokostavis
5 timer siden
2 kommentarer:
"Snurrerundsuaq" er mitt personlige Dagens Ord i dag!
Ajunngilaq!
Send en kommentar