fredag den 27. maj 2011

Postkort fra Arktis

For et par måneder siden fik jeg en henvendelse fra et postkortforlag med det ubeskedne navn "Worth Keeping ApS".
Forlaget havde fundet et af mine fotos her på bloggen og ville gerne have lov til at bruge det. I følge forlaget var det nærmest en æressag for mig - og honorar ville de i hvert fald ikke betale.
Men efter lidt diskussion frem og tilbage endte det da med, at jeg kunne få en stak postkort med min fugl på - og forlaget mente bestemt, at denne fine gestus var en mindre formue værd.
Nu skal det lige med, at det pågældende foto faktisk er temmelig underbelyst og bestemt ikke det bedste fuglebillede, jeg har lavet, så jeg har nu aldrig rigtig troet, at det kunne indbringe noget særligt. Så enden på det hele blev, at Worth Keeping fik lov til at bruge fotoet, der angiveligt skulle indgå i en 3D-collage.
Nu har jeg så modtaget mine postkort - og jeg kan da godt se, at min lille snespurvehan ikke fylder så meget. Det er den fugl, som er ved at lægge an til landing øverst til højre.
Forresten er kortet er unægtelig mere specielt end ligefrem kønt. Det skyldes nok især, at der er tale om et 3D-kort, belagt med rillet plastik sådan i stil med de tyggegummi-billeder, vi i min barndom havde med tegneseriefigurer, som bevægede sig. For rigtigt at få udnytte 3D-effekten har kortet en lidt speciel komposition med mange fokuspunkter, og det giver vel mest af alt associationer til den berømte kronhjort ved skovsøen - dog i den arktiske udgave: Snespurven ved fjeldsøen.
Men alligevel - siden det nu er mit første foto, som er omsat til postkort, skal det da i glas og ramme og have sin egen plads ved siden af alle sofastykkerne...

Jesper

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Åhh ja, ham kan vi li', han skal i glas og ramme :-D
...men forstår godt din "klandren", for du har bragt andre meget bedre fotos! Spørg fremtidigt krævende, hvad/hvordan dit foto skal bruges, og ikke mindst, om du evt. kunne levere et andet og bedre!!!

Jesper Hansen sagde ...

Kære Anjoe,

Nu skal vi jo ikke gøre problemet større, end det er. Det tjener forlaget til ære, at de i det mindste bad om lov - og ikke bare stjal billedet. Respekten for ophavsret er i vore dage desværre ikke særlig udbredt - så al for mange krav om indflydelse på for eksempel billedkomposition ville bare skade denne forståelse.
Og jeg har faktsik også forståelse for, at reglerne for billedkompositionen må være anderledes, når man skal tage 40 kr for et postkort - og siden min kone en gang i 60'erne som model blev fotograferet i grønlandsk nationaldragt sammen med en pingvin, er jeg klar over, at der kan ske værre ting, end netop det skete...
Og så gør det ikke engang ondt...

Unknown sagde ...

Haahahaha hvor er det godt. Ren kitch :-)