onsdag den 7. september 2016

Skageraks forlis

50-året for en legendarisk redningsaktion 

Vendsyssel Historiske Museum åbner i dag i
Hirtshals en udstilling om forliset. Foto: VHM
Den 7. september 1966 er en af de dage, som står mejslet i min bevidsthed – akkurat som den første månelanding, murens fald og 11. september. Den 7. september sank færgen Skagerak ud for Hirtshals efter at være blevet ramt af en forkert sø under en orkan. Samtlige ombordværende blev reddet – ikke mindst takket være de moderne S-61 helikoptere, som det danske flyvevåben havde anskaffet otte af året forinden.

To af de medvirkende helikoptere ved Skagerak.
 Foto: M/S Museet for Søfart.
Dagen begyndte ganske almindeligt. Dengang gik man jo ikke så meget i skole, så det var kun om formiddagen, når man gik i anden klasse. Så jeg var hjemme ved frokosttide.

Da jeg kom hjem, fortalte mor, at far, der på det tidspunkt arbejdede på Farsø Sygehus, havde ringet. Han kunne ikke komme til frokosten, da sygehuset var sat i fuldt alarmberedskab, fordi en af Norges-færgerne var i alvorlig havsnød ud for Hirtshals. Så det kunne jo nok være, at der blev tændt for radioen, der jo var den tids svar på internettet - og jeg flyttede mig ikke langt fra husets Beomaster 900 den eftermiddag.

S-61 fra RDAF. Billedet er af nyere dato, for oprindeligt
 havde de danske redningshelikoptere ikke den store radar
 i næsen. Foto: Wikipedia
Det blev en spændende eftermiddag. Det, der skete, var det stof, legender er skabt af. Alle 144 ombordværende på motorfærgen Skagerak – på en nær – blev reddet i god behold. De 69 blev fløjet i land med de fem S-61 helikoptere, som deltog i redningsaktionen. Forsvaret havde året forinden anskaffet otte S-61, som afløsere for de bedagede S-55, og det var første gang, de nye helikoptere var i ilden for alvor.

De nye helikoptere overgik langt alle forventninger. At man kunne overleve et færgeforlis i rum sø i ekstremt dårligt vejr, var på det tidspunkt temmelig utænkeligt, men S-61 helikopterne satte nye standarder for overlevelse til søs. Aviser, radio og TV var de følgende dage fyldt med reportager fra redningsaktionen.

De reddede landsættes i Lønstrup. Foto; VHM
I skolen tegnede vi drenge masser af dramatiske tegninger med helikoptere. For selv om det kun var 69 ud af 144, som blev reddet via luften, var det besætningerne på helikopterne, som var heltene.

Og vi var mange, der i vores drengehjerter havde en drøm om at blive S-61 pilot. Denne drøm havde jeg også – og jeg skulle da også nå at få min part, selv om der skulle gå nogle år.

For der var nemlig en lille krølle på historien om de otte S-61 helikoptere. Kloge mennesker i Grønlandsministeriet havde nemlig fået det arrangeret sådan, at man gennem statens medejerskab af Grønlandsfly gennem KGH fik mulighed for lidt mængderabat hos Sikorsky, så der var også blev indkøbt tre S-61 helikoptere til tjeneste i Grønland. Det var den lidt forlængede civile udgave med betegnelsen S-61N, der skulle vise sig særdeles velegnet til de grønlandske forhold - og det endte med, at Grønlandsfly blev verdens største operatør af civile S-61'ere.

Da jeg kom til Grønland i 1993 var helikopterne stadig rygraden i landets infrastruktur - og specielt de første år, hvor jeg som informationschef i det daværende KNI Detail (Pisiffik) havde hele Grønland som arbejdsplads, blev det til hundredvis af flyvninger med den legendariske helikopter.

Helikopterpilot blev jeg aldrig, men lyden af den startende S-61's flapflap-lyd er fortsat et af mine kæreste minder fra Grønland.

I alt 69 personer fra Skagerak blev reddet med helikopter. De blev alle bragt til Hjørring Sygehus, og ud på eftermiddagen gik Farsø Sygehus tilbage til normalt beredskab - og vi fik far hjem til aftensmad.

Helikopterne landsatte de reddede til den daværende Lønstrup Flyveplads - lidt nord for det hyggelige fiskerleje, der i dag er et turistparadis. Det var det for resten også dengang, for flyvepladsen var rammen om landets første flytel, der var flyvningens svar på et motel, som man kan se på denne sjove og tidstypiske video.

Lønstrup Flyveplads findes ikke mere,
men er i dag sommerhusområde.
Da vejen til flyvepladsen blev spærret af politiet, måtte en del nysgerrige finde sig i at være fanget i Lønstrups snævre gader og fik en lang eftermiddag der.

Udover de danske helikoptere bidrog den svenske marine til aktionen med to Boeing Vertol. Så vidt jeg kan læse mig til, kom de svenske helikoptere aldrig i aktion, men stod i beredskab på Lønstrup Flyveplads.

Transporten af de reddede til Hjørring blev udført af Falck-Zonen, der stillede med 15 ambulancer og andet kørende materiel fra stationerne i Øster Vrå, Frederikshavn, Skagen, Brønderslev, Sæby, Nørresundeby, Aalborg og Brovst.

I redningsaktionen deltog desuden et dansk Catalina-fly og to Grumman Albatros fra Norge og Vesttyskland. Alle tre amfibiefly, der kan lande på vandet. På grund af det hårde vejr i Nordsøen var det ikke en mulighed, men de nedkastede gummiflåder nær Skagerak.

Udover de 143 overlevende personer overlevede en hund forliset. Det var overhovmesterens Siva, der også blev bragt i land med S-61. Det kan man blandt andet læse i bogen "Storm over Skagerak" af Ove von Bornemann. Bogen udkom allerede i 1969 med masser af øjenvidneskildringer og en minutiøs registrering af redningsaktionen. Jeg erhvervede bogen antikvarisk for cirka 25 år siden og har læst den flere gange. Den kan bestemt anbefales.

Nordjyske Stiftstidende bragte søndag en stort opsat reportage - også med gribende øjenvidneskildringer fra havariet - og ligeledes værd at læse.

Vendsyssel Historiske Museum åbner i dag en udstilling om redningsaktionen på Hirtshals Museum. Udstillingen står til og med efterårsferien.

Red. anm. 8. september 2016: I følge Vendsyssel Historiske Museums oplysninger stillede Falck-Zonen med 18 ambulancer på opsamlingspladsen i Lønstrup. Oversergent K. Klintebæk bekræftede onsdag, at de to svenske helikoptere ikke deltog i opsamlingen, men stod i beredskab sandsynligvis fordi de brugte en anden brændstoftype end S-61.

Ingen kommentarer: