
Det er efterhånden ikke hver dag, at aviserne bringer en nyhed, men i weekenden skete der det forunderlige, at Nordjyske Stiftstidende bragte en artikel om noget, der skete lige efter anden verdenskrig - og det var i virkeligheden et brag af en nyhed.

I artiklen i Nordjyske Stiftstidende påpeger lokalhistorikeren, tidligere skoleinspektør Arne Sloth Kristoffersen, at betonvejene ikke er tyskernes værk, men derimod resultatet af et kæmpemæssigt beskæftigelsesprojekt på den fattige egn i tiden umiddelbart efter krigen. Projektet begyndte i 1947, og byggeriet blev afsluttet så sent som 1964. Vejene i det ellers uvejsomme og øde mose- og kratområde blev bygget mere eller mindre ved håndkraft og trillebøre - og må have været noget af en præstation. Betonen blev produceret i Bratbjerg og blev i begyndelsen transporteret med hestevogne, der dog senere blev afløst af lastbiler. Vejprojektet, der på et tidspunkt beskæftigede op imod 250 medarbejdere, var altså et rent dansk projekt.


Udviklingen behøver imidlertid ikke at gå den vej. Blandt andre Aalborg Portland har i en årrække ofret store ressourcer på at udvikle betonveje, som komfort- og sikkerhedsmæssigt står mål med asfalt. Betonveje er 10 - 20 % dyrere at anlægge end asfaltveje. Til gengæld viser alle undersøgelser, at de nemt holder 50 år uden særlig vedligeholdelse. Set i en ren økonomisk kalkule er der derfor mange gode argumenter for igen at gå over til beton som vejmateriale. Desuden har beton bedre termiske egenskaber end asfalt, så set i lyset af et muligt varmere klima i Danmark, er der meget, som tyder på, at vi i fremtiden igen vil få betonveje i Danmark.
Så måske er det i virkeligheden en rigtig dårlig ide, at Jammerbugt kommune nu er i gang med at asfaltere Tranum Engevej - oven i købet for lånte penge. Og egentlig vel også en hån mod de mange, mange mennesker, der har svedt og kæmpet i dette store beskæftigelsesprojekt.
Ha' det
Jesper
Hej Jesper,
SvarSletKan du sige mig om Vestkystvejen ved Tranum ligesom Tranum Engevej blev anlagt som en del af beskæftigelsesprojektet, og altså ikke var en 'tyskervej'? Vejene ligger meget tæt på hinanden.
Dbh Trine trine.vinther.larsen@gmail.com
http://map.krak.dk/?q=vestkystvejen,+brovst
Hej Trine
SvarSletJeg har undersøgt sagen en ekstra gang - og jeg kan bekræfte, at Vestkystvejen var en del af beskæftigelsesprojektet - og altså ikke en tyskervej.
mvh
Jesper