
Det er sådan et grønlandsk svar på et bumletog, som stopper ved alle stationer. Helt konkret tog den cirka 1000 km lange tur tre en halv time med mellemlandinger i Aasiaat, Sisimiut og Maniitsoq.
De tre byer fik for en halv snes år siden nogle små lufthavne, så man slap for den dyre og meget vejrfølsomme helikoptertransport. Billedet af lufthavnsbygningen i Sisimiut kunne derfor lige så godt være taget i Maniitsoq eller Aasiaat, da de tre lufthavne er helt identiske.

Forresten er servicen helt i top. Air Greenland er et af de selskaber, som stadig serverer kaffe på flyvningerne - og det kan godt blive til adskillige kopper kaffe og småkager på sådan en formiddag i godt vejr mellem Ilulissat og Nuuk.

Nu kunne man jo tro, at mælkeflyveren er en smart måde til at opleve Grønland på en formiddag. Men da alle lufthavnene ligger langt uden for byerne, og opholdet hvert sted som regel kun tager cirka 20 minutter, er der altså grænser for, hvor meget man ser - altså bortset fra en stribe standardiserede lufthavnsbygninger.
Som det meste af Air Greenlands indenrigsflyvning foregår turen med slideren i den grønlandske infrastruktur - DASH 7. Flytypen er efterhånden noget bedaget, men er stabil og trofast og kan med sine store ror og fire motorer lette og lande på noget nær et frimærke. Men DASH 7-æraen rinder mod enden. Air Greenland er netop begyndt udfasningen af flytypen og har foreløbig anskaffet to DASH 8-200, som bliver indsat i trafikken i løbet af foråret.
Ha' det
Jesper
Ingen kommentarer:
Send en kommentar