tirsdag den 30. oktober 2018

Big brother

Egyptiske kampvogne på Øland

Jeg ved ikke lige, hvad meningen er med galskaben, men jeg kunne ikke lade være med at tænke på en gruppe egyptiske kampvogne, jeg en gang så på Tahrir-pladsen i Kairo, da Geodatastyrelsen mandag rykkede ind på Øland.

Det var fine, gule og nyvaskede biler med et telt monteret på taget - akkurat som den egyptiske hær monterer telte over tårnet på kampvognene for at værne mod solen, der på de kanter må betragtes som en væsentlig fjende.

På geodætbilerne handler det nu nok mere om at beskytte mod regn, der som bekendt er mere hyppig end sol på vore breddegrader.

Som sagt - jeg ved ikke, hvad meningen er, men det er helt sikkert noget big brother-noget, der handler om at overvåge os. Jeg bliver i hvert fald skeptisk, når statslige myndigheder rykker ind med kameraer og fotovogne. Staten vil sandsynligvis være helt sikker på, at vi ikke gemmer et par kvadratmeter jord under gulvtæppet, når ejendomsskatten skal beregnes.

Ingen kommentarer: