tirsdag den 19. december 2017

Magert grisekød

Vellykket julebacon


Egentlig havde jeg ikke tænkt mig at tænde røgeovnen op til julen. Det er jo mestendels laks, jeg laver - og med ferske laksepriser på 220 kr kiloet, en tredobling på to år, nægter jeg altså at være med. Helt principielt. Fordi de høje priser først og fremmest skyldes begær i alle led - og ikke er begrundet i produktions-omkostningerne.

Men i forrige uge tog røge-genet alligevel over - og i al hast lavede jeg lidt bacon. Bare for at have lidt til julens leverpostej. Bare et enkelt stykke.

Det blev til gengæld en succes. Så stor, at jeg overvejer at lave lidt mere. For det går stærkt med at spise baconen. Fruen er ganske begejstret - og jeg selv tager også ved.

Den saltede og røgede ribbenssteg hænger oppe under loftet på værkstedet og bliver mindre og mindre dag for dag. Det var egentlig alt for magert til bacon. Det er naturstridigt, for flæsk skal altså være fedt, men det magre kød har altså også nogle kvaliteter, der får det til at minde om en fin, italiensk skinke.

Vi spiser af det bare som snacks. Skærer et par stykker af det lækre kød til den lille sult. Ikke noget med at stege det. Nej bare frem med kniven og ned med de gode sager.

Jeg bliver nok nødt til at revidere mit syn på magert kød...

Ingen kommentarer: