lørdag den 30. september 2017

Det ubeskrivelige

Når ord og billeder ikke slår til

Magisk fjordstemning ved Nuuk.
Der findes ting og stemninger, som ikke kan fanges på fotos - som ikke kan beskrives med ord.
Et godt eksempel er en sejltur på Godthåbsfjorden. Billederne her yder simpelthen ikke begivenheden retfærdighed. Det skal opleves.

Gamle Nuuk om styrbord og Sermitsiaq
i baggrunden. Kursen er sat!
Det har jeg heldigvis gjort ofte. Både i fritiden og på jobbet. For en tur på fjorden - som oftest rundt om Sermitsiaq-øen - er et fast element i ethvert besøg i den grønlandske hovedstad. Og som tidligere kommunal informationschef har jeg været vært på mange af disse ture, hvor man over et solidt måltid mad får ro på sjæl og jetlag og samtidig oplever den storslåede grønlandske natur, når den er allerbedst.

Jeg har som sagt prøvet det utallige gange, men det er ved at være nogle år siden. Men forleden fik jeg fornøjelsen igen. På tur med en masse mennesker fra ministerier, direktorater, skoler og institutioner. Høflighed, smalltalk og god mad - aktuelt lammesuppe, rensdyrkølle og blåbæris - og så naturen. Den allesteds nærværende grønlandske natur.

Turen rundt om Sermitsiaq kan gøres på fire timer i adstadigt tempo. Jeg er dybt taknemmelig for at få lov til at prøve turen en gang til. Og kameraet var selvfølgelig fremme for at fange stemningen.

Selv om det ikke lader sig gøre...
Kan du se musen?
Bemærk speedbåden neden for fjeldet. Det er stort - meget stort...
Bagsiden af Sermitsiaq i spæd aftenrøde.

Ingen kommentarer: