fredag den 7. juli 2017

Hvid chokoladekage

Eksperimenter udi konditorkunsten

Forleden til Leos fødselsdag fik vi en herlig hvid chokoladekage på Restaurant Skovbakken i Odense.

Da jeg tirsdag skulle have gæstebud, blev jeg pludselig og uden nævneværdige forberedelser og indkøb inspireret til at gøre restauranten kunsten efter.

Der var ikke tid til at bage en bund, så jeg lavede bare en kiksebund i springform. 15 knuste digestives blandt med 100 gram smeltet smør. Herefter smeltede jeg 300 gram hvid chokolade i et vandbad og satte det til side, mens jeg piske fire æggeblommer med en skefuld sukker og kornene fra en vanillestang.Herefter piskede jeg 6 dl fløde til skum, som jeg vendte i æggemassen. Til sidst vendte jeg også den smeltede chokolade i og lagde det hele på kiksebunden. Det fik to timer i fryseren - og så var den kage serveringsklar.

Det gik så hurtigt, at jeg ikke nåede at tænke på pynt eller garniture, men det gjorde nu ikke noget, for de fire gæster satte nu trefjerdedele af kagen ned uden beklagelser. Det gik også stærk, så jeg nåede heller ikke at få et foto af kagen.

Næste gang vil jeg pynte med lidt chokolade og måske lidt ribsgele - og så vil jeg bruge tid på at bage en rigtig kagebund.

Vi lagde i øvrigt ud med frose - rose-slushice - og forretten var en fisketallerken med wakame-tang, rimmet laks, stenbiderrogn, rejer og en aioli med et skud fiskesennep. Hovedretten var oksemørbrad på grillen fulgt af kartoffelsalat.


Ingen kommentarer: