mandag den 5. juni 2017

Revolutions-romantisk røg

Che-garetter

I et kort øjebliks ubetænksomhed faldt jeg for et billigt tilbud, da jeg for en måneds tid siden passerede taxfree-butikken i Kangerlussuaq. Det var et et karton cigaretter af et for mig totalt ukendt mærke opkaldt efter det sydamerikanske revolutions-ikon Che Guevara, der for mange år siden prydede ethvert teenager-værelse.

Det var nu ikke så meget prisen, der lokkede mig, men snarere humoren i, at denne i øvrigt ganske brutale ignorant af en venstrefløjshelt pludselig var blevet et mærke - brand - for en eller anden temmelig sikkert multinational tobaksgigant. Sic transit gloria mundi. Således forgår alverdens herlighed...

Men cigaretterne var nu ikke pengene værd. På samme måde som Guevara og hans makker Fidel Castro i løbet af få år ødelagde den ellers blomstrende cubanske økonomi, mindede også disse cigaretter om fordums storhed. I hvert fald var che-gareterne så tørre, at de sandsynligvis har været på lageret temmelig længe - og sikkert nærmede sig det usælgelige - og det var derfor, at de pludselig var på tilbud i en fjern, afsides liggende lufthavn.

Temmelig skuffende - og nedværdigende for de cubanske tobakstraditioner, Så det er nok ikke Cuba, der står bag. Jeg har ikke kunnet finde ud af, hvem der egentlig producerer mærket, men det ser ud til, at mærket er kendt i blandt andet Sverige, Spanien og Italien.

Det er i år 50 år siden, at Che Guevara blev dræbt i Bolivia. Det forekommer mig at være en barmhjertighedsgerning over for menneskeheden. For cubanerne blev han i hvert fald en plage på linie med Batista - diktatoren som Castro og Guevara væltede. Mindst lige så brutal med skueprocesser og massemord på samvittigheden og uduelig som cubansk industriminister og nationalbankdirektør
.
Che Guevara havde stor appel til de rene hjerter, men var som så mange andre kommunister uden respekt for anderledes tænkende, der brutalt blev myrdet.

Det har i øvrigt fået komikeren Lasse Rimmer op af stolen, Da han så, at den lokale Seven-Eleven solgte Che, skrev han på Twitter: "Che Guevara-cigaretter hos 7- Eleven!? Nå ja, tobak er jo også en nådesløs morder."

Forresten er jeg ikke den eneste, der ikke bryder mig om Che-garetterne. Prøv lige at se denne engelske cigaret-anmelder få røgen galt i halsen:

Ingen kommentarer: