fredag den 23. juni 2017

Kæmpefest i Zoo for Grønland

Mellem venner...

Så er der kage...
Guutiga Illimmi....
Isbjørnene brummede veltilfreds, rensdyrene tyggede drøv en ekstra gang, mens løverne og tigrene tog sig en morfar i skyggen, da 1200 grønlændere og venner af Grønland invaderede Aalborg Zoo på den grønlandske nationaldag.

Festen foregik i skyggen af naturkatastrofen ved Uummannaq og blev indledt med et minuts stilhed og Ikinngutigiit-koret sang Guutiga Illimmi.

Det var rørende - og jeg kneb som sædvanlig en tåre over den grønlandske korsang.

Grønlandsk street food...
Der var naturligvis også kaffemik og smagsprøver på grønlandske lækkerier. Det var alt sammen lavet af seks unge grønlændere i et inklusionsprojekt under ledelse af Zoo's kok Lars Jeppesen. Han er en ildsjæl, der brænder af kærlighed til de grønlandske råvarer og en fast tro på, at mad skal laves med kærlighed, så helt i tidsånden blev specialiteterne serveret med et tvist af street food, som det hedder...

For mig var det en arbejdsdag, så det var kun i begrænset omfang, at jeg fik smagt på lækkerierne, men jeg tog revanche med et par solide klassiske rejemadder uden tvist, da jeg kom hjem...

Nuna asiilasooq...
På sådan en nationaldag er man blandt venner, og der blev hilst og hilst på folk. Blandt andet mødte jeg mine gamle venner, Karen og Harry, der nu er flyttet fra Nuuk - og som jeg i øvrigt skal på spejderlejr med senere på sommeren. Og så selvfølgelig den allestedsnærværende troubadurTonny Aabo...

Jeg var på arbejde for Arctic Business Network - og resultatet kan ses på organisationens nyhedsblog. Det blev til en historie om arrangementet i Zoo og en anden historie om et medlemsmøde også i Zoo.

Her er nogle af billederne fra dagen...

Harry...
Den store kagedyst...
Kokken lægger sidste hånd på værket.
Blandt gæsterne sås også Kongeriget Danmarks arktiske
 ambassadør, Hanne Fugl Eskjær og chefen for den grønlandske
repræsentation i Danmark, Lida Skifte Lennert.
Majbritt...
Min gamle spejderkammerat og førstehjælper fra Nuuk, Otto, 
bor nu i Danmark og er formand for Det Grønlandske Hus i Aalborg.
Tonny Aabo...
Hanne her kender jeg fra gymnasiet...
Per og Ane fra Det Grønlandske Hus.
Grønlænderne kender festens glæde, skrev Knud Rasmussen.

Ingen kommentarer: