torsdag den 29. juni 2017

Dagens ord LXXXIV

12-taller

Nuunu Olsen her var en af de grønlandske studerende,
som scorede 12-taller på stribe ved eksamen på jura.
Onsdag skrev jeg en lille artikel om tre grønlandske jurastuderende ved Aalborg Universitet, der alle havde fået 12 til eksamen. "12-taller på stribe", skrev jeg i rubrikken.

Senere på dagen blev historien bragt som en citathistorie på avisen Sermitsiaqs hjemmeside, og da jeg så historien her, kom jeg til at undre mig lidt over min egen formulering. For "tal" i flertal hedder da også "tal". Et tal, flere tal.

Jeg kontaktede derfor Dansk Sprognævn. Medarbejderen i sprognævnet havde lige som mig ikke tænkt over problemet før, men var enig i, at jeg havde en pointe. Men efter at have konfereret med sine opslagsværker - inkl. Retskrivningsordbogen - nåede hun frem til, at det var helt legalt at sige 12-taller. Uden i øvrigt at have en konkret regel ser det ud til, at den regelmæssige flertals-bøjning bruges i sammensætninger for eksempel med en karakter.

I øvrigt lovede den venlige dame fra Sprognævnets spørgetelefon at tage sagen op med sine kolleger, da hun mente, at det vil være en god ide at have eksemplet med i ordbøgerne. Så hvem ved - måske er rubrikken til min lille artikel på vej mod udødeligheden?

Ingen kommentarer: