onsdag den 3. maj 2017

Sæ'ligeher

Sæljagt ved daggry

Dina blev så grønlandsk glad, da jeg onsdag morgen kom hjem og fortalte, at jeg havde været på sæljagt. Men hun var nu ikke helt tilfreds med, at jeg havde skiftet riflen til fordel for kameraet.

Sæljagten var foranlediget af min gamle skolekammerat og blogger-kollega Per Lyngby i Farsø, der stod og manglede et billede af en sæl. Et godt et - vel at mærke. Han havde venligt forespurgt, om jeg kunne hjælpe - og jeg måtte desværre melde pas. Ingen af mine få sælbilleder var anvendelige til formålet.

Vi diskuterede lidt frem og tilbage - og jeg foreslog, at der måske var en mulighed ved Aggersundbroen.

Det skulle da lige komme an på en prøve, og onsdag morgen gik turen så til den gamle og stærkt trafikerede bro. Ideen var god nok. Jeg havde ti observationer på en god times tid, men desværre ikke så tæt på, at det kan bruges med mine 400 mm. Men Per er i stand til at mobilisere 600 mm, så nu må han i gang med det hårde arbejde...

Dagens bonusbilleder er først og fremmest bramgæs. Bestanden udvikler sig nærmest eksponentielt i disse år. Det kan godt gå hen og blive et stort problem, men støjende festligt og fascinerende er de store flokke. Så er der et billede af en flok havterner, som er en imponerende flot designet fugl - og ja, så er der selvfølgelig også et foto af den tætte trafik på den gamle Aggersundbro, der den 18. juni kan fejre 75 års fødselsdag.





Ingen kommentarer: