onsdag den 8. marts 2017

Sorte fasaner

Det nye sort i jagt

Her er den så: En vaskeægte sort fasan.
Tirsdag kom jeg forbi Ryå ved Birkelse Hovedgård. I hjørnet af en majsmark ved et lille krat myldrede det med fasaner.

Det er der for så vidt ikke noget mærkeligt i, for godset driver en omfattende jagtvirksomhed og sætter derfor fasaner ud. Men det var første gang, jeg kom på skudhold af en sort fasan. Jeg har den seneste tid bemærket, at de sorte fasaner er blevet mere almindelige på egnen - og har længe overvejet at skrive en artikel om fænomenet, men mangel på fotos har holdt mig tilbage.

Artiklen må vente, for billederne er ikke helt gode. Krattet var for tæt til ordentlige fotos, men nu er jeg da på vej...
Normalt blander fasankokkene sig ikke med hunnerne, men
netop nu er det ynglesæson, så de fine fornemmelser er lagt på hylden.
Her er en normalt udseende fasankok. Bemærk de to
 hunner i baggrunden. Det er camouflagekunst på højt plan.

Ingen kommentarer: