fredag den 17. marts 2017

Nu dæmrer det

Et skær af mystik

Faste læsere af bloggen vil vide, at jeg har et lidt problematisk forhold til solopgange og -nedgange.

Jeg er bestemt ikke blind for øjeblikkets skønhed, når himlen farves rød, men for det første ser vi alt for mange mobilfotos af typen - og de er som regel overbelyste og temmelig uskønne set med fotograføjne, og for det andet synes jeg, at det måske er lidt for let bare at stille sig op og fotografere en rød himmel.

Men så må jeg nødvendigvis også komme med noget bedre og anderledes. Et godt bud var solopgangen onsdag morgen ved 6.45-tiden. Himlen var næsten ikke rød, for solen var dækket af skyer. Fem minutter efter solopgang skete der så det magiske, at solen begyndte at brænde igennem skyerne. Det gjorde det muligt at fotografere direkte mod solen - uden at billedet blev overbelyst. Og det gav et virkelig mærkeligt lys, der hyllede denne ellers daglige begivenhed ind i et skær af mystik.

Det, synes jeg, er lidt mere spændende end den traditionelle solopgang.

Billedet er taget fra enden af Gårdkærsvej lidt nord for Gjøl på vej til et tidligt morgenmøde i Aalborg.

Ingen kommentarer: