fredag den 10. februar 2017

Blåt lys

Debatmøde på politigården

Deres ydmyge blogger lægger op til debat om politiet - korrekt klædt på
i politi-sort til lejligheden. Foto: Bo Lehm
Politidirektør Elsemette Cassøe tegner
og fortæller. Foto Bo Lehm
.
"Her på Øland plejer vi at sammenligne politiet med tusindkroners-sedler: De er der aldrig, når man har brug for dem."

Det var mit oplæg, da jeg torsdag stod for et fyraftensmøde på politigården i Aalborg på vegne af Dansk Journalistforbunds Nordjyllands-kreds. Baggrunden for mødet var blandt andet de mange lukninger af landsdelens politistationer, lange responstider, centralisering og fremmedgørelse af ordensmagten.

Sikkerheden på politigården er naturligvis i top - og alle var
 behørigt udstyret med adgangskort. Foto: Bo Lehm
Det blev et godt og spændende møde med oplæg fra politiets topledelse med politi-direktøren i spidsen. Ledelsen argumenterede engageret for en udvikling og en prioritering af ressourcer, der muligvis er nødvendig, men uden folkelig opbakning. Debatten var også spændende og særdeles seriøs. Mødet var uden for referat, men jeg vil da gå så langt som til at sige, at jeg fortsat er temmelig usikker på, om udviklingen går den rigtige vej.

Under alle omstændigheder er det positivt, at politiet stiller op til et sådant arrangement, og jeg har haft et godt samarbejde med politiet om planlægningen.

Dagens souvenir til opslagstavlen. 
I øvrigt er Aalborg centrum, hvor politigården ligger, et temmelig udfordrende sted at parkere. Det lokale P-korps, der ikke sorterer under politiet, men brandvæsenet, er bestemt ikke sådan at bide skeer med. Inden mødet var jeg noget bekymret i den anledning, da jeg medbragte sandwiches og drikkevarer til arrangementet og derfor gerne ville parkere tæt på politi-hovedkvarteret.

Heldigvis forsynede politiet mig med en parkeringstilladelse ved politigården - og med den i forruden kunne jeg trygt gå til mødet. Parkeringstilladelsen har nu fået en plads på kontorvæggen - side om side med diverse diplomer og bødeforelæg.

Tak til politiet og de altid aktive medlemmer i DJ's kreds 6 for et godt møde.

Ingen kommentarer: