søndag den 16. oktober 2016

Oktoberhaven

Nu falmer skoven, men der er fortsat liv i haven

Stolt kavaler er en rigtig efterårsblomst. Hele foråret og sommeren
gror den bare med nogle ikke særligt kønne planter, der bliver
halvanden meter høje. Men de seneste 14 dage har de blomstret
på livet løs - og det er da også blevet til mange buketter.
Søndag bød på fornuftigt udevejr - og kalenderen var sådan nogenlunde tom, så det blev til en tur i haven med lugejernet. Det var tiltrængt, for det er alt for længe siden, jeg har haft fingrene i jorden.

Det er umiskendeligt efterår, men vi mangler lidt frost til at dæmpe væksten, så luges skal der fortsat. Men egentlig er der meget pænt - og der er da stadig en masse blomster i både georginer og stolt kavaler blandt andet...

Det er mit indtryk, når jeg kører rundt, at 2016 har været et
 godt år for isbegonierne. I hvert fald har jeg aldrig haft så stor
og så længe blomstrende en isbegonie som denne her ved hoveddøren.
I min planteskole har jeg denne selvsåede benved - og det er jo en busk,
der udmærker sig ved nogle helt fantastiske efterårsfarver, der nærmest
 modsiger den gamle efterårssang med den falmende skov.
Og så er det ved at være tid at høste rødbeder. Heldigvis
 er de ikke alle lige så store som denne kolos størrelse 42.

Ingen kommentarer: