onsdag den 23. marts 2016

Tip til påskefrokosten

Lakserøget sild

Lakserøget sild med røræg og ramsløg-pynt. Så fås det
ikke bedre til påske.
Læsere af bloggen vil vide, at jeg har hang til koldrøget - også kaldet lakserøget - sild. Desværre er de svære at få fat på i Danmark. Gennem de seneste 20 år har de kun været til at skaffe med få, spredte mellemrum.

Men netop nu - op til påske - rygtedes det her til eftermiddag i kenderkredse, at  hver Rema 1000-butik var blevet benådet med 10 bøtter lakserøget sild fra Tenax. Turen gik fluks til Rema i Brovst, hvor jeg indkøbte fire bøtter til eget brug - og varskoede Birger (Oldermand i Sildelauget - en sand kender) om, at nu er det altså nu, der skal handles, hvis den private påskefrokost skal reddes.

Jeg kan nu ikke vente til påskefrokosterne. Så hjemkommet med de nysindkøbte sild, gik jeg straks i gang - og har netop fortæret fire herlige stykker smørrebrød med lakserøget sild, røræg af gode landæg og pyntet med de første spæde, hvidløgsstærke ramsløg-spirer fra haven.

Så nu har jeg det godt - og påsken kan bare komme an. Jeg har lakserøget sild i køleskabet, så det kan slet ikke gå galt...

Ingen kommentarer: