søndag den 27. marts 2016

Skå'ehatten

Påskefrokost i familien

Annes nye skå'ehat.
Påskelørdag havde min kusine inviteret til påskefrokost på Østvildsund Kro. Det var en passende anledning til at slippe af med lidt gammel gæld.

For flere år siden lovede jeg nemlig Anne at reparere hendes skå'ehat - en trædims, som man blandt andet kan bruge, når man stopper strømper.

Masurbirk på knivskæfte.
Jeg har arbejdet på sagen sådan on-off sidenhen, og det endte faktisk med, at jeg besluttede at lave en ny i stedet for at reparere den gamle. Den lille ny skulle selvfølgelig være i eget design, så det blev til en fin lille sag med skaft af rensdyrtak og masurbirk og et nyt hoved af bøgetræ. Hovedet er drejet, og da jeg ikke selv har en drejebænk, måtte jeg have hjælp til det udefra. Jeg ville egentlig gerne have haft hovedet i masurbirk, men desværre havde jeg ikke en klods i den rigtige størrelse - så det endte altså med bøg.

Familien til påskefrokost.
Masurbirk har sit navn efter Mazurien, et sumpområde i Polen, der er rig på blandt andet birk, men er i virkeligheden bare en genetisk variant af birk, som også findes i her i landet. Masurbirk hævdes at være det nok dyreste og mest eftertragtede råtræprodukt i Skandinavien. Det bliver også kaldt "Nordens mahogni", og prisen kan nemt løbe op i 30.000-50.000 kroner kubikmeteren. Jeg køber af og til nogle små klodser, som jeg bruger til blandt andet knivskæfter. På billedet af knivskæftet ser man tydeligt det flotte mønster i masurbirken, som gør det meget eftertragtet til blandt andet geværskæfter og møbelindlæg - og presser prisen voldsomt op. Man kan læse mere i Naturstyrelsens publikation "Skovens skæve eksistenser".

Forresten blev det en hyggelig påskefrokost med sild, fiskefilet, rejer, mørbradbøf og ost - helt efter bogen - og efterfølgende kaffe i det fri på det højeste punkt på Mors, Selgjerhøj, der når op i hele 89 meters højde.

Ingen kommentarer: