tirsdag den 15. marts 2016

HDR

Lidt foto-nørderi

Mit første forsøg med HDR. Der er rum for forbedring, men nu ved jeg
da i det mindste, hvordan man skal gøre det rent teknisk.
Når man for eksempel fotograferer en solnedgang, vil forgrunden ofte henligge i mere eller mindre mørke på billedet.

Det skyldes, at kameraet simpelthen ikke kan måle lyset korrekt over hele billedet. Lysmålingen tager sit udgangspunkt i det stærkeste lys - og da solen lyser meget stærkt, vil alt andet naturligvis blive mørkt i en eller anden grad.

Det kan man så kompensere for ved at tage flere fotos med forskellig belysning - og så kopiere dem sammen, så belysningen er ens over hele billedet. Det kaldes HDR - High Dynamic Range (Imaging) - og findes efterhånden på en del moderne kameraer og ellers kan man lave sammenkopieringen ved hjælp af redigeringsprogrammer.

Jeg har aldrig brugt teknikken før, da der lige skulle læses lidt, inden jeg gik i gang, men nu har jeg fået nogenlunde styr på processen. Billedet til artiklen er det første testforsøg og består af to optagelser, som jeg har lagt sammen ved hjælp af photomerge-funktionen i Photoshop Elements.

Men nu ved jeg, hvordan man gør - og har så planer om at arbejde videre med det på dage, hvor lyset er meget dynamisk. Det kan for eksempel være, når solen skinner og det regner på samme tid.

Egentlig er det lidt snyd, men der kan komme ganske dramatiske billeder ud af det - især hvis man øger kontrasten og farvemætningen, så det er helt sikkert en teknik, der er kommet for at blive.

5 kommentarer:

Unknown sagde ...

Det er hvad man kalder "Artistic license" dette med at forandre et billede efter kunstnerens smag. I "gamle dage" lavede man noget i den retning med 'dodging' eller 'burning in' … 1,000 gange nemmere at gøre digitalt. John J.

Jesper Hansen sagde ...

Høhø... Jeg læste det i første omgang som "Arctic Licence" - ihukommende den gamle talemåde om, at i Arktis kan intet lade sig gøre og i Arktis kan alt lade sig gøre!
Nu opfatter jeg mig ikke som kunstner - men mere som tekniker, så for mig er muligheden for HDR snarere en teknisk løsning end en kunstnerisk løsning, når eksponeringen nu ikke er perfekt.

Unknown sagde ...

Kunstner eller ej ? Fotograf faget var den gang betragtet som et kunst håndværk. Hvis man "har øjet" for at kunne se billedet inde i hovedet af hvad man ønsker at vise og "skaber det" ved at skifte focal length, perspektiv, brug af filtre, flytte lys kilden (eller vente på solen flytter sig) osv., så er man IMHO en kunstner.
Nu om dage med den digitale evolution er det knap så nødvendigt at være god. Jeg var for et par år siden til et Adobe seminar for wedding photog's og de blev spurgt "hvormange shot tager du ved en typisk bryllup?" … svaret næsten made me falde af stolen, 6,000 til 8,000 shots !!!! Det er som at købe lotto billetter, hvis du køber 8,000 er du næsten sikker på at vinde noget, måske ikke de helt store millioner, men acceptable.

Jesper Hansen sagde ...

Det var godtnok voldsomt mange billeder, og jeg er helt enig med dig i betragtningen om, at den slags er udtryk for, at selv en blind høne kan finde guldkorn. Selv stræber jeg oprigtigt efter at nøjes med at tage det rigtige billede - første gang, hver gang - og netop det har været baggrunden for, at jeg sidste år år brugte en måned på teknisk skole for at blive en bedre fotograf.
Det har forresten lidt utilsigtet ført til, at jeg hårdt presset senere på foråret debuterer som bryllupsfotograf. Egentlig ville jeg helst sige nej, men presset kom fra konen - og jeg har hende mistænkt for at love noget, som hun ikke helt havde dækning for...
Under alle omstændigheder har jeg sagt ja til at fotografere det lykkelige par foran kirken og oppe ved møllen her på Øland, så har du et par gode skud til inspiration eller nogle gode tips, hører jeg gerne fra dig.

Unknown sagde ...

Desværre kan jeg ikke hjælpe dig. Bryllupsfotografi er een af de ting jeg har holdt mig langt væk fra … efter læretiden hvor man var 'tvunget' til at deltage. Et dusin eller mere af 'ophidsede' (up tight) kvinder der aldrig er tilfreds med deres eget, eller datterens udseende … nej ellers tak.

Hvis du har nerver af stål og masser af tålmodighed kan der godt laves penge, herovre ihvertfald. Nu om dage sælges der en flad pris, for xx timer påklædning og makeup, i kirken, formal poses og candids ved festen og dans. Så får parret et par hundrede (corrected, cropped and photoshopped) images på en CD for $5,000 og op. Ofte includerer det også en second shooter. Det aller nyeste er for udendørs at lave video med en drone.

Mine tidligste objections var at efter jeg havde brugt tid til at finde den perfekte location, med 'jævnt' lys (d.v.s. ikke nogen står i skygge) og folderne i kjolen falder naturligt, så hopper onkel Joe ind og snupper et billede … og det ville skære ind til de extra prints jeg kunne sælge.

John J.