tirsdag den 29. december 2015

... skabte også dette bord!

Jenne gu'e sager

Ris a l'amande-kagen er julefrokostens clou.
Familien er gået til bords...
Mandag lagde jeg endnu en gang hus til familiens årlige julefrokost.

Vi lagde ud med en rask tour-de-Øland-skov, hvor den stod på frisk decemberluft, gløgg og æbleskiver med en stabel korttømmer af nåletræ som spisebord - kort sagt en herlig oplevelse, hvor vi så lidt af skoven og ikke mindst de store gåseflokke, som flyver over området i øjeblikket.

Turen gav den nødvendige appetit til aftenens kulinariske udskejelser, der var få, men klassiske og udsøgte.

Vi lagde ud med de obligatoriske tre typer sildelaugssild og den hjemmegjorte karrysalat, der nok var velsmagende, men ikke smagte nøjagtig som den, min mor lavede. Til gengæld fik vi så lidt tid til at gå med at diskutere forskellen.

Anden servering: Den hjemmerørte remoulade hæver de
lune, men friskstegte rødspættefiletter til himmelhøjde.
Anden servering var så et par røgede specialiteter fra husets røgeri - lakseroulade og dyrekølle. Samtidig bød jeg på lune fiskefiletter med hjemmerørt remoulade.

Tredje servering bestod af confiterede andelår med hjemmelavet rødkål, brune kartofler og en beskeden andesauce.

Finalen var ris a l'amande-kagen, som jeg introducerede sidste år. Denne gang med små, konstruktive forbedringer, så nu er den ved at fungere rent smagsmæssigt. Bunden var dryppet med kirsebærvin - og jeg havde lagt et lag marcipan ind mellem rismassen og kirsebærrene. Det gav et renere gelebillede og snit - og så havde jeg i øvrigt piftet kirsebærrene med en sjat Amaretto, hvad de bestemt ikke tager skade af rent smagsmæssigt, selv om de kom fra Amarena Fabbri.

Kagen smager tossegodt, men til næste år har jeg allerede nu besluttet, at der skal arbejdes lidt mere med finishen - for der er endnu et stykke vej til Blomsterberg-klassen.

Forresten glemte jeg at drysse kagen med hakkede pistacienødder, som det ellers var planlagt, men bortset fra det var det en dejlig og sjælden aften i familiens skød.
Jenne gu'e sager: Confiteret andelår, brune kartofler
 og Rød Aalborg. Så har vi det godt....

Ingen kommentarer: