torsdag den 29. oktober 2015

Cæsars papyrus

Nyt Asterix-hæfte på gaden

Det er sjældent, at Troubadurix får lov at spille færdig. Men i det nye Asterix-hæfte sker det. Oven i købet gør hans optræden nytte og det endda på det berygtede instrument Brølofonen...

Så udkom Asterix nummer 36 - Cæsars Papyrus - og det er i følge Egmont en verdensomspændende og længe ventet begivenhed.

Forlaget har nu også gjort sit til det. Gennem lang tid har man kunnet læse om det kommende hæfte, men har samtidig understreget, at man ikke kunne vise forsiden - for det var angiveligt en stor hemmelighed...

Dette billige marketing-trick kan nu godt billiges - for det hænger fint sammen med historien, der netop handler om et læk hos forlaget, der skal udgive Cæsars erindringer. Bogen er færdigskrevet, men Cæsars spindoktor, Ficumdicus, foreslår, at man sletter det uheldige kapitel om Gallien.

Og så går den vilde skattejagt efter kendte formler. For selvfølgelig bliver afsnittet lækket - og ender hos vore gæve gallere. Morsomt er det, for whistlebloweren er en stum skriveneger!

Den hemmelige tekst kommer i hænderne på en herlig parodi på en journalist, Avispolemix - medlem af Kolportører uden Grænser, som er helt sikker på, at han har fået Urna Iacobi, Jackpot...

Historien er på det jævne, men teksten, der er oversat og versioneret til dansk af François-Eric Grodin, er alle pengene værd - og det er således et tegneseriehæfte, der skal læses næsten med lup - for tegningerne alene gør det ikke. Det er faktisk ret intellektuelt.

Hæftets bedste vits står på side 36 - nederste ramme, og den skal ikke afsløres her. Læs den selv...

Skaberne af Asterix - René Goscinny, der døde i 1977 og Albert Uderzo - er forlængst ude af serien og dermed også den løsslupne friskhed, der skabte successen. Nu hedder skaberne Didier Conrad og Jean-Yves Ferri. De løfter arven, så godt de nu kan, men jeg kan altså ikke sige mig helt fri for at føle, at Cæsars Papyrus er temmelig kalkuleret og beregnet - akkurat som når man laver en dårlig toer i filmbranchen. En sjov kommentar til et aktuelt emne - i dette tilfælde Wikileaks, Assange og Snowden - og så lidt latinsk lir.

Men det er bebudet, at vi kun kan forvente et nyt Asterix-hæfte sådan cirka hvert andet år - og så går det nok endda.

Asterix Nr. 36 CÆSARS PAPYRUS, 48 sider, Egmont Publishing, vejl. pris kr. 128,-

1 kommentar:

Ellen sagde ...

Jeg glæder mig allerede ...
Har de ikke altid været intellektuelle? Jeg er så gammel, at det første album udkom det år jeg startede i gymnasiet, og de blev brugt i franskundervisningen helt op til 3. G. Den franske originaludgave, forstås ... de var efter sigende ganske svære at læse, men jeg prøvede det aldrig, eftersom jeg havde valgt russisk som mit hovedsprog. Og de havde vist ingen tegneserier.