mandag den 29. juni 2015

Gravandefamilien

Familiehygge ved Ulvedybet

Norsaq på rullebanen i Aalborg Lufthavn. Støvregn
og morgendis gør det umuligt at fotografere.
Søndag morgen havde Air Greenland sommerens første direkte afgang fra Aalborg til Grønland - og jeg havde planlagt at tage et billede af selskabets store røde Airbus A-330, Norsaq, når flyet slipper bane 28 og stryger ud over fjorden og Egholm.

Gravandefamilien i Gjøl Bredning.
Derfor bevæbnede jeg mig med den store 400 mm tele, extender, stativ og kamera og begav mig til Kytterne nær Ryås udløb i fjorden. Kytterne er en strandeng, der ligger modsat lufthavnen i en lille bugt, og hvor der er god udsigt til de startende fly, når vinden er i vest.

Men vejret var imod mig. En usædvanlig lav skybase og støvregn forpurrede hele projektet. Alt hvad det blev til var et temmelig diset foto af Norsaq på rullebanen, da flyet ankom fra CPH.

Men nu var grejet fremme, så jeg stoppede ved dæmningen på vejen hjem. Her er sommerens store attraktion en gravandefamilie, der holder til på sydsiden. Gravandefar, gravandemor og de 16 gravandeællinger er ikke meget for nysgerrige, så her kom det tunge grej til sin ret - og det blev til nogle gode fotos af den fouragerende familie på Limfjordens vande, det grå og disede vejr til trods.

Den store gravandefamilie med hele 16 ællinger
vækker stor opmærksomhed i øjeblikket.
The Usual Suspects i Ulvedybet - knopsvaner,
sølvmåger, hættemåger, skarver og blishøns.

Ingen kommentarer: