mandag den 9. marts 2015

Uglegylp

Musefangerens spor

Ufordøjede muserester.
Jeg har haft nogle store, fede halsbåndmus boende i haven denne vinter. Det ved jeg, for de kan flytte temmelig meget jord, når de bygger bo - og forresten har jeg da også set dem ved fuglenes foderbræt et par gange.

Stor var derfor min glæde, da jeg søndag morgen fandt uglegylp på græsplænen. For ugler er gode musefangere - og så er det da forresten sjovt, hvis vi har en ugle i nabolaget. Det er natfugle, som man kun sjældent ser, så hvis vi nu var så heldige, at der måske var en ugle, der slog sig ned på parcellen, er der en chance for at indhente det forsømte ugle-kiggeri.

Men i løbet af dagen er jeg nu kommet i lidt i tvivl, om det overhovedet er en ugle. Jeg forestiller mig, at ugler gerne vil sidde i et træ, når de gylper - og det kan jo ikke være tilfældet, når gylpen ligger midt på græsplænen.

Jeg har læst lidt på lektien, og det viser sig, at alle rovfugle i en eller anden grad gylper ufordøjede bytterester op. Så måske er det slet ikke en ugle, men bare en musvåge, der har været på besøg.

Det kan jeg forresten godt leve med. Det er også en flot fugl - og som Deng Xiaoping sagde, da han indførte kapitalismen i Kina: "Det er ligegyldigt, hvilken farve katten har - bare den fanger mus".

Ingen kommentarer: