mandag den 23. marts 2015

Slut med Indenrigs

Ikke flere jydeplatter

Her har vi ventet i timevis, men afgangshallen
 i Indenrigs er også et godt mødested, hvor man næsten
 altid møder kendte folk.
Når sommertiden - Gud bedre det - og sommerfartplanen træder i kraft palmesøndag, slutter et kapitel i dansk luftfart.

For på søndag er det slut med den særlige indenrigsgård i Kastrup. Fremover skal indenrigsflyene fra blandt andet Aalborg parkere centralt i lufthavnen mellem udenrigsflyene. Det betyder, at det bliver nemmere og hurtigere at komme ud af lufthavnen, og sandsynligvis at det bliver langsommere og mere besværligt at komme ind i lufthavnen.

Den næsten 200 meter lange hvalbug.
Fidusen ved manøvren er, at det bliver hurtigere at skifte fly, hvis man skal til udlandet. For de efterhånden mange passagerer, der bruger metroen på turen ind til byen, bliver det også betydeligt hurtigere. Ulempen bliver, at alle passagerer i lufthavnen nu skal gennem den samme sikkerhedskontrol i den såkaldte terminal 2. Her kan der erfaringsmæssigt være overordentligt lange køer især om morgenen.

I fremtiden vil det altså være slut med de lange ture fra indenrigs yderst mod vest gennem hvalens bug og til udenrigsafsnittet. Jeg har taget turen adskillige gange og vil ikke beklage mig over forandringen. For mange gange har man jo været i sidste øjeblik og med både håndbagage, varmt overtøj fra Grønland og for mange flyversjusser indenbords kan den lange gåtur unægtelig være træls, varm og anstrengende, selv om der er rullende fortov.

Sådan har jeg ofte mødt Indenrigs de senere år, når
turen gik til Nordjylland fra Grønland eller Norge.
Men på de hurtige ture mellem Aalborg og København bliver det sikkert lidt mere bøvlet. For det har altid været nemt at komme både ind og ud af indenrigsgården - og i gamle dage før metroen var taxa den hurtigste måde til og fra lufthavnen.

Da jeg lørdag aften skulle hjem fra København, havde jeg kameraet med og benyttede lejligheden til at dvæle lidt ved den sidste tur gennem hvalens bug og helt ud til gate A33 i "Indenrigs". Længere ud kan man simpelthen ikke komme i Kastrup.

Jeg har ikke tal på det, men det er blevet til adskillige hundreder ture gennem Indenrigsgården, siden jeg begyndte at flyve jævnligt i begyndelsen af 80'erne. Dengang bestod Indenrigs af en stribe pavilloner bygget i 1969.

I midten af det hele var der en restaurant eller cafeteria, som hed Vestenvinden. Jeg husker det som et galehus. Dengang blev der drukket voldsomt på møder og i forbindelse med flyveture, og det var vel de færreste passagerer, der var helt ædru. Blandt de daglige passagerer var blandt andet et større antal nordjyske folketingsmedlemmer og specielt en (kendere ved, hvem vi snakker om) kunne nemt nå to øl og to gammeldansk på sin faste plads bagerst i flyveren mellem Aalborg og København.

Jydeplatten har længe været trængt af moderne
fastfood-former samt ikke mindst grøn salat med
kildevand til.
Det var også i Vestenvinden, at Jydeplatten blev opfundet. Et godt tilbud på to røde pølser, et brød og en fadøl, og netop Jydeplatten vil nok blive mit største savn i fremtiden.

Dengang var flyvning en bekostelig affære. Det var de færreste, der selv betalte og kreditkortene sad løst, så der blev givet omgange både om bord på flyet og i Vestenvinden. Så man var da lidt ved musikken, når man satte sig ind i en taxa efter det obligatoriske besøg i den jyske ambassade (Hviids Vinstue på Kongens Nytorv) og nonchelant bad om at blive kørt til "Indenrigs". Ikke noget med lufthavnen eller Kastrup - nej, bare "Indenrigs" - og den begavede chauffør vidste godt, hvor denne københavnersmarte jyde så skulle afleveres.

Tiderne er blevet anderledes. I 1989 blev den nuværende store afgangshal med Gate A29-A34 bygget, og i 2006 blev hele herligheden så forbundet med udenrigsgården med den næsten 200 meter lange forbindelsesgang, der på grund af de markante hvide spær kaldes for Hvalens Bug med slet skjult reference til historien om Jonas i hvalens bug.

Forresten er dansk indenrigsflyvning også blevet markant anderledes. Meget af trafikken forsvandt, da Storebæltsbroen blev bygget, rygning er blevet forbudt i flyene, og der serveres heller ikke længere øl på indenrigsflyene.

Flyvning er også blevet mere effektivt. Ventetiderne er blevet forkortet - og ikke mindst er der næsten ingen forsinkelser og aflysninger. I 80'erne kunne man ikke beflyve de jyske lufthavne, når det var tåget - og det var det ofte dengang. Så man ventede og ventede, til flyet fik lov til at lette. For alternativet var den 8 timer lange togtur til Aalborg.

Forresten er flyvning også blevet et demokratisk gode, hvor de fleste kan være med rent prismæssigt - og kreditkortene sidder ikke længere løst på de forretningsrejsende, der skal være friske og på mærkerne, når handlerne skal sluttes.

Efter den 29. marts spredes indenrigspassagererne for alle vinde. Fremover parkerer Norwegian ved Finger A. SAS parkerer ved Finger D for de store flys vedkommende og de små ved C2-C8. Det sidste er lidt af et tilbageskridt - for det betyder, at man ikke kan gå direkte mellem terminal og fly, men transporteres i bus til en fjernereliggende standplads.

Ingen kommentarer: