lørdag den 17. januar 2015

Bacon I

Nu skal der røges

Dagens køb: Et ordentligt stykke so fra slagterens kælder.
Endelig ser det ud til, at vi skal have vinter.

Temperaturen er øget drastisk i stratosfæren de seneste uger. Det har bragt uorden i de ellers stabile vestenvinds-systemer, der har præget vinteren ind til nu - og blandt andet sat fart på flyene mellem USA og Europa.

Det betyder, at vinden formentlig i løbet af weekenden skifter til østenvind - og dermed kulde og frost. Det er ideelle tidender for mit lille hobbyrøgeri, der fungerer bedst i temperaturer under frysepunktet.

Gennem tiderne har jeg lært en del tricks til at imødegå naturens luner, men alligevel er det allerbedste, når vejret er med mig - og tingene kan gøres så enkelt og naturligt som muligt.

Lakseproduktionen ligger stille i øjeblikket. Efter at Metro lukkede ved årsskiftet, har jeg mistet min laksepusher - og det bliver nok ganske sporadisk, hvad der bliver lavet af den ædle og fede fisk, ind til jeg igen kan skaffe laks i god kvalitet og til en ordentlig pris.

Så er kødet klar til saltning. Resterne går
til gode ben og flæskesvær.
Til gengæld er det lang tid siden, at jeg har lavet bacon. Derfor har det været dagens projekt - rigtig hjemmelavet tørsaltet bacon. Det bliver bare så godt...

Jeg kørte en tur i Brugsen for at købe noget billig ribbensteg, som jeg normalt bruger som råvare, men skidtet kan altså også blive for billigt. De ribbensstege, som der var tilbud på, var simpelthen alt for magre og næsten uden fedt.

Heldigvis var der ikke travlt i Brugsen i morges, så da jeg brokkede mig til slagteren, gik han i kælderen og fandt et stort stykke svineside på cirka 8 kilo med en flot, men lidt uensartet fedtmarmorering. Det kunne jeg få for 200 kroner, hvis jeg selv skar den ud.

Jeg sagde top - og gik hjem i køkkenet, hvor jeg befriede kødet for ribben. Så er der til en gang gode ben med brun sovs i morgen. Resten af kødet skar jeg ud i passende stykker på omkring et kilo, som jeg tørsaltede.

Jeg gned dem ind i en blanding af nitrit, salt, sukker, knust peber og enebær og puttede det hele i et par plastikposer. De skal nu stå og trække salt i tre døgn og bare lige vendes en gang om dagen. På tirsdag skal de op og hænge og tørre endnu nogle dage, så det passer nok med, at vi kan få gang i røgeovnen til næste weekend, hvis altså ellers frosten kommer, som lovet af DMI.

Forresten tog jeg sværen af nogle af de kommende stykker bacon. Så kan Dina få herlig hjemmelavet flæskesvær til de kommende dages håndboldkampe.

Ingen kommentarer: