torsdag den 7. august 2014

Tættere på

Aftenleg med makro

Et par porrer fra sidste år har overlevet - og er nu sprunget i blomst.
 Så nu ved du, hvordan en porreblomst er ud - diminutiv som
den er, bare cirka tre mm i diameter.
De seneste dage har min gamle skolekammerat Per Lyngby i følge Facebook været ude og lege med sit nye makro-objektiv.

Ikke rigtig makro - bare tæt på. En af mine flotte georginer.
Sådan et har jeg endnu ikke - men tyr til den gammeldags metode med mellemringe. Og Pers eksperimenter fik mig ud i haven her ved skumringstide efter regnen. Håbet var egentlig at fange lidt regndråber på blomsterne, men det lykkedes ikke helt. Men flotte billeder kom der alligevel ud af det.

Jeg har fundet en rigtig Knold og Tot-løsning på belysningen, når jeg fotograferer makro. I foråret var jeg i Amsterdam - og en pludselig byge fik mig til at købe en billig sammenfoldelig paraply til 2 Euro. Den viste sig at være belagt med en slags sølvfolie indvendig, som giver en dejlig spredning af blitzlyset.

Så når jeg fotograferer makro, vandrer jeg rundt i haven med paraplyen over hovedet som en anden Ole Lukøje. Blitzen vender bagud - og da jeg skal bruge begge hænder til kameraet, hænger paraplyen bare oven på hovedet. Det ser sikkert dumt ud - men det virker.

Her er så aftenens høst:
En grøn snudebille hyggede sig i georginen - men den
ville desværre ikke sætte sig rigtigt for fotografen.
Bedre var det ikke med dette stankelben, der
uærbødigt vendte røven til fotografen.
Isbegoniens blomst byder på en hel lille buket af støvdragere.
Billederne - bortset fra georginen - er alle taget med en 35 mm mellemring monteret på mit 50 mm objektiv.

Ingen kommentarer: