torsdag den 17. juli 2014

Døden i tagrenden

Fjer i tagskægget

Skovspurven var død, da jeg opdagede den.
For et par dage siden så jeg ude fra vejen, at der hang et eller andet oppe under tagskægget på sydsiden af huset. Jeg kunne ikke se, hvad det var, men frygtede, at det var et hvepsebo.

Jeg kom imidlertid væk fra det - og det var først her til morgen, jeg kom i tanke om det igen. For hvis det var et hvepsebo, måtte jeg hellere se at få gjort noget ved det, så Dina ikke får problemer med det, mens jeg er på spejderlejr i de kommende par uger.

Men da jeg tog problemet nærmere i øjesyn, var det noget helt andet - ret så makabert, endda. For det var ikke et hvepsebo, men derimod en død skovspurv, der hang i tagskægget under tagrenden.

Jeg ved ikke, hvad der er sket - kan kun gætte. På det pågældende gaber tagstenene en lille smule - og vi har altid haft skovspurve boende oppe i hullet. Sandsynligvis har denne skovspurv fejlet landingen på væggen - og har på en eller anden måde fået benet i klemme mellem tagrenden og muren. Den har ikke kunnet komme fri ved egen hjælp - og har derfor mødt en sikker død uden at kunne bevæge sig. Jeg håber, at skaberen har været den nådig - og at det ikke har taget alt for langt tid.

Bizart ser det ud - og jeg kan da godt være lidt ærgerlig over ikke at have opdaget den, mens den var i live.

Men skovspurvene er produktive - og får mange kuld unger i løbet af sommerhalvåret. Og forsynets mening med denne produktivitet er selvfølgelig, at der også skal være plads til døden.

Og døden - ja, den må vi jo som bekendt leve med...

Ingen kommentarer: