torsdag den 19. juni 2014

Sightseeing

Lofoten på fem minutter

Der er højt til loftet på Lofoten.
Jeg har boet nogle af verdens smukkeste steder.

I 2000/2001 blandt andet et halvt års tid på Lofoten - i fiskerlejet Kabelvåg nær Svolvær.

Jeg har oven i købet haft fornøjelsen at besøge den langstrakte, norske øgruppe et par gange sidenhen - og hver eneste gang har jeg været bjergtaget af stedets ubeskrivelige skønhed.

Den passion er jeg ikke ene om. Da det norske flyvevåben for nogen tid siden fejrede 40-året for F-16, skete det med en video med udsigten fra cockpittet på en F-16-jager, der flyver rundt om Lofoten. Sådan har jeg aldrig fået den før...

Lofoten er godt 100 km lang, dækker 1227 km2 og bebos af cirka 25.000 seje mennesker, der for en meget stor dels vedkommende ernærer sig ved øgruppens fantastiske torskefiskeri.

Her er videoen. Kabelvåg passeres ved 1:40 lige før Svolvær - og læg så mærke til Trollfjorden ved 2:50. Her har jeg sejlet i fembøring i dagevis.

Ingen kommentarer: