lørdag den 14. juni 2014

Dagens høst

Kunst og jordbær

Malene holder flytteudsalg - og jeg scorede dette flotte billede.
Dagen begyndte lige på og hårdt med en tur på motorvejen.

Målet var Hjortshøj, hvor kunstneren og grafikeren Malene Guldager holder flytteudsalg. Jeg kender Malene fra årene i Grønland, hvor vi arbejdede lidt sammen. Hun er nu bosat i Danmark, hvor hun ernærer sig som kunstner - og vel at mærke en god en af slagsen.

Malene har besluttet at forlægge residensen fra det mørke Jylland til Sjælland - og i den anledning holdt hun flytteudsalg. Jeg har tidligere erhvervet et par af hendes maskebilleder, som jeg finder både sjove og temmeligt syrede.

Jeg fik da også et par stykker til, men hovednummeret, som fik mig på landevejen, var et godt tilbud på billedet "For mit indre blik", hvor Malene kombinerer sine pointillistiske eksperimenter med maskemotivet. Billedet er stort - 100 x 120 cm - og det står nu i spisestuen, mens jeg funderer over, hvordan jeg skal få plads til det i Grønlandssalen, som jeg i muntre øjeblikke kalder spisestuen.

Hjemturen bød på et besøg hos Harald Skrald (Nyborg), hvorfra jeg hjembragte et parti skruer til altanen samt tre flagermuslygter til den formidable pris af 14,95 stykket. Det er planen, at lygterne skal hygge ved havepejsen, når de mørke nætter vender tilbage.

Vel hjemkommet til Øland holdt der i øvrigt en bedaget rød Triumph Herald lige uden for huset. Den havde deltaget i et veteranløb - og havde opgivet ånden midt på vejen gennem Østerby. Jeg fik en snak med folkene, mens de ventede på fejebladet fra Falck - og mindedes en sommerlejr på Fur, hvor vi var en halv snes drenge i leder-Jørgens dengang flotte cremefarvede Triumph Herald.

Da jeg så skulle til at tage billederne ud af bilen, kom der en stor turistbus fyldt med pensionister på udflugt og stoppede foran huset. Det viste sig, at chaufføren var faret vild - og de burde på daværende tidspunkt have været i Gjøl. Noget af en omvej, men så fik de da set det smukke Øland.

Inden aftensmaden - en fin lille bøf af kalvemørbrad, nye kartofler og hvidløgssmør - blev der tid til en tur i jordbærrene. Og da jeg skylder et billede af årets jordbær, følger det nedenfor.

Må dagen i morgen blive lige så god...
Dagens høst af jordbær. Bærrene er små, men
ellers ganske fine i år.

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Tak for i går, Jesper. Som altid hyggeligt. Gode historier. Eftertænksomhed. Alibak. Jeg kan ikke slippe ideen om Alibak. Det må der gøres noget ved en dag. Nu er der sørme også kommet snegle i vores jordbær, så jeg holder mig nok til dem fra Superbrugsen eller dem, jeg kan finde på de danske landeveje hvor de bliver solgt. Sender ny adresse, når vi er vel ankommet til det Sjællandske. Knus herfra :-)