mandag den 28. april 2014

Ø-kuller på Øland

Vitsen gik i fisk

Kaptajn Kuller.
Fredag var der som sædvanligt sidst på måneden møde i sildelauget.

Oldermanden havde meldt forfald - men var da ikke mere forfalden end at han umiddelbart inden mødet kunne opdatere sin Facebook-status med en meddelelse om, at han sad på en bierstube i Løkken.

På grund af den forfaldne var aftenens arrangement lagt i hænderne på undertegnede - og jeg havde planlagt en kullerinarisk aften over temaet "Ø-kuller på Øland.

Kuller på en bund af asparges og med ægte hollandaise.
Desværre faldt mit forsøg på at være morsom ved at illustrere oplægget med en tegning af Kaptajn Haddock noget til jorden, da laugsbrødrenes sprogkundskaber desværre ikke rakte til at gennemskue, at Haddock er det engelske ord for den i øvrigt glimrende spisefisk kuller.

Således tynget af alverdens uvidenhed gik vi i gang - og lagde selvfølgelig ud med en kuller, som jeg havde skaffet. Den var godtnok lidt mager i det og løs i kødet - men det er de fleste fisk på denne årstid, hvor gydesæsonen er ved at være overstået.

Kulleren slog sig løs på en bund af sauterede grønne asparges og cherry-tomater - og det hele var overhældt med en herlig, hjemmegjort hollandaise.

Irsk stuvning.
Ø-temaet fortsatte i hovedretten, der såmænd bare var irish stew - men på den grønne ø forstår man at få meget ud af lidt, så det er en rigtig herreret, der i tydelig grad bekom de velvoksne sildelaugsbrødre godt.

Til dessert ville jeg også gerne køre ø-temaet - og jeg havde derfor været på Google og fundet en opskrift på en traditionel engelsk påskedessert, som kaldes "floating islands". Der stod i opskriften, at det var noget, børn elsker - og det tror jeg, for hvis jeg skal oversætte floating islands til noget kendt, så må det blive noget i retning af mælkekogte marengs på en bund af råcreme.

Kogte marengs i råcreme.
Jørn Bager klarede opgaven til UG med alt, hvad dertil hører - for konditorkunsten er jo hans metier, når ikke lige smedien skal passes. Jeg havde fundet på, at de flydende øer skulle pyntes med lidt revet chokalade - og resultatet blev noget, der mest af alt minder om flødeboller i creme.

Og skam få den, der synes ilde om en sådan oplevelse.

Ingen kommentarer: