søndag den 23. februar 2014

Dagens ord LXIV

Fra sprogets skraldebøtte

"Endnu et krydstogtskib ramt af opkast og diarre".
Illustration: Nordjyske Stiftstidende
Jeg er fast læser af Nordjyske Stiftstidendes faste søndagsrubrik om sprog, der selvfølgelig hedder Ordjyske.

Samtidig er jeg vistnok også forholdsvis fast leverandør til siden - og sender med jævne mellemrum eksempler på sprogforbistringer til avisen.

For nogen tid siden faldt jeg over en rubrik i avisen, hvor der stod: "Endnu et krydstogtsskib ramt af opkast og diarre". Jeg sendte den ubehjælpsomme rubrik til Ove Nørhave, der redigerer Ordjyske, med en bemærkning om, at det ville jeg nu gerne se...

Avisen har opfyldt mit ønske. Bladets tegner har følt sig inspireret til at tage overskriften alvorligt, så her er et krydstogtskib på tønden med brækspand i hånd...

Ingen kommentarer: