torsdag den 27. februar 2014

Chop, chop...

Der falder brænde ned...

Så er der brænde til næste vinter.
De seneste par uger har jeg brugt en times tid hver aften ovre ved huggeblokken - og nu er jeg næsten færdig med brændet til næste vinter.

Det er 10 fyrretræer, som jeg fældede i efteråret - og som nu er skåret op og kløvet.

Mængden af ved er lidt mindre end normalt - og afspejler på den måde den milde vinter. For ude i brændeskuret er der stadig masser af brænde. Mindst dobbelt så meget som normalt for årstiden.

Derfor er det nyhuggede brænde også sat på standby på gårdspladsen. For inden det kommer ind i brændeskuret, skal der lige ryddes op - og så skal det jo stables sådan, at det ældste brænde ligger yderst.

Jeg regner imidlertid med, at vi fyrer i brændeovnen en måneds tid endnu - og det giver derfor ikke mening lige nu at rydde op i brændeskuret. Så det får vente.

Til gengæld har jeg så chancen for - for en gangs skyld - at få ryddet ordentligt op ved huggepladsen. Den gamle huggeblok skal forresten også hugges op. Den har nu tjent mig i næsten fem år - og er godt slidt. Jeg har det seneste års tid haft en stor bøgekævle liggende - og den tager jeg nu et stykke af, som bliver til en ny huggeblok.

Ingen kommentarer: