fredag den 8. november 2013

Drengene fra Farsø

Dengang politik var alvor

Spejderhytten Hylkedam på Vestfyn.
Det kan være svært at tage politik alvorligt nutildags - blandt andet fordi det hele er sovset ind i floskler, tautologier og Photoshop, så det ikke er til at se eller høre forskel på kandidaterne.

Men der var en gang, hvor det var blodig alvor. Det blev jeg mindet om forrige weekend, hvor jeg var til møde på Hylkedam - en gammel spejderhytte i det vestfynske opført umiddelbart efter krigen.

Mindestenen for medlemmer af Det Danske Spejderkorps,
der mistede livet i kampen mod Nazi-tyskland.
I min verden har Hylkedam altid eksisteret, men jeg må også indrømme, at jeg aldrig har været der før. Så jeg tog en pause fra al snakken og gik en lang tur rundt på grunden i det i øvrigt dejlige efterårsvejr.

Oppe i skoven stødte jeg på en mindesten. Den bar tydeligt præg af at have stået der i mange år, mosgroet som den var - og inskriptionens sorte bogstaver trængte ærlig talt til at blive trukket op.

Nederst navnene på de to spejdere og
 frihedskæmpere fra 1. Farsø Trop.
På forsiden fortæller teksten, at stenen er rejst til minde om de spejdere, som mistede livet i Danmarks frihedskamp 1940 - 45, og at stenen er rejst af kammeraterne i Det Danske Spejderkorps.

På den trekantede stens andre sider findes en inskription med navnene på i alt 27 spejdere - heriblandt Per Sonne og Christian Ulrik Hansen fra 1. Farsø Trop.

På en måde var det som om, ringen her blev sluttet. For netop spejderhuset i Farsø er i lighed med Hylkedam opført efter krigen - en periode hvor spejderbevægelsen nød stor velvilje i samfundet - og foran spejderhuset er der en mindesten for de to frihedskæmpere. Og det var jo i spejderhuset i Farsø, at jeg begyndte min spejderkarriere - i 1966 i en blå, kradsende ulvetrøje af uld.

For mig er alt dette historie, men 1. Farsø holder stadig den dag i dag 4. maj-parader foran spejderhuset ved søen for at hædre Per Sonne og Christian Ulrik Hansen. På den måde lever historien videre i Farsø, men jeg spekulerer på, hvor mange mennesker i Farsø, der i dag ved, at der også på Fyn står en mindesten for to af byens sønner.

Også divisionschefen for DDS' navnkundige Nørrejyske
 Division, Richard Raetzel, var blandt de faldne.
Blandt de faldne noterede jeg også divisionschef Richard Raetzel fra Nørrejyske Division. Raetzel var læge og blev dræbt ved et såkaldt clearingmord - altså hævn - af tyskerne den 7. oktober 1944. Det skete i et ynkeligt bagholdsangreb i Rosenlundsgade i Aalborg - og rent tilfældigt boede jeg et par år i midten af firserne i Rosenlundsgade, hvor jeg dagligt passerede den mindeplade, der er sat op på stedt.

Hylkedam blev indviet i 1948. Hytten brændte i 1972 - og i 1975 blev den nuværende hytte på stedet indviet.

Billederne er klikbare, hvis det kniber med at læse teksten.

Ingen kommentarer: