tirsdag den 22. oktober 2013

Melinas grav

En grønlænder i Danmark

Her ligger Melina.
Jeg ved egentlig ikke, hvornår jeg hørte om Grønland første gang - og det kan godt ærgre mig i dag, hvor jeg må erkende, at Grønland er kommet til at fylde en meget stor del af mit liv.

Men det er i hvert fald helt sikkert, at den første grønlænder, jeg mødte, var Melina. Hun var gift med en af Farsøs malermestre, Alfred Rasmussen, og var kommet til Farsø allerede i 1957 - før jeg blev født altså.

Jeg husker hende mest af alt som en venlig, lille dame, som man altid kunne snakke med, hvis man stod i kø i en butik eller mødte hende på gaden - og jeg har da talt flere gange med hende senerehen, efter at jeg kom til Grønland, når jeg var på ferie i Farsø. Melina var fra Sydgrønland - og da jeg arbejdede for KNI var jeg mange gange dernede.

Jeg har i øvrigt også talt med Alfred Rasmussen om Grønland flere gange, så sent som i september hvor jeg holdt foredrag på sognegården i Farsø.

Forleden var vi på kirkegården i Farsø - og der kom vi forbi Melinas grav. Og jeg må indrømme, at det er et ualmindeligt smukt minde om Melina, som Alfred Rasmussen her har skabt.

På gravstedet ligger en marmorplade udskåret som Grønland - og det helt geniale er, at der uden om med mild hånd er strøet små marmorbidder, der smukt illuderer storisen syd om Grønland ved sommertide.

På marmorpladen findes desuden en stiliseret ulo - den grønlandske kvindekniv, som er symbolet på kvindernes store betydning for den grønlandske husholdning, og som enhver ordentlig kvinde tidligere kunne håndtere flittigt.

I sidste uge blev jeg i øvrigt også opmærksom på, at Melina har en hjemmeside, selv om hun døde i 2008. Her kan vi i billeder følge Melinas liv, fra hun bliver født i Sagdlit i 1919 og frem til gravstedet i Farsø i 2008 - og i øvrigt er der også nogle fine billeder af hendes forældre. Et fint dokument om Grønland i begyndelsen af 1900-tallet og nogle herlige billeder.

Jeg kan kun anbefale hjemmesiden til alle, der interesserer sig for Grønland - og ikke mindst forholdet mellem Danmark og Grønland. I vore dage vinkler pressen ofte forholdet skarpt og sætter fokus på forskellighederne, men virkeligheden er ofte lidt mere nuanceret - og det viser Melinas hjemmeside på smukkeste vis.

Ingen kommentarer: