lørdag den 31. august 2013

I løvens hule

Årets brøl

Scenografien til prisfesten var skabt af
fremtidens kreative - eleverne på Media College Aalborg.
Fredag hyldede den nordjyske kommunikations- og reklamebranche samt ikke mindst branchens kunder kreativiteten i landsdelen.

Dommerkomiteen på arbejde midt i sommervarmen.
 Fra venstre Kirsten Poulsen, Thomas Hoffmann og
Deres ydmyge blogger. Foto: Årets Brøl.
Det skete med prisfesten Årets Brøl, der er tænkt som et forsøg på at genoplive en tradition fra 90'erne, hvor Aalborg Stiftstidende stod bag en række lignende arrangementer. Bag Årets brøl står den kreative gruppe fra foreningen Erhverv Norddanmark.

Begivenheden samlede 250 festklædte deltagere i Europahallen til en prisfest, der ikke lader forbilledet fra Cannes meget efter. Formanden for dommerjuruen Thomas Hoffmann har da i øvrigt også siddet med i juruen i Cannes. Sjovt nok - for jeg kan stadig huske Thomas som tegner-eleven på Dafolo Marketing i slutningen af firserne. Akja - tiden går...

Dommerkomiteen talte flere andre notabiliteter - blandt andre også undertegnede.

Morten Kok som DJ. Foto: Årets Brøl.
Der blev uddelt priser i 17 kategorier - eller rettere det skulle have været 17 kategorier. Imidlertid var det kreative niveau på de indsendte bidrag mildest talt lidt spredt - og dommerkomiteen fandt, at der ikke var grundlag for at uddele en pris i kategorien for sociale media.

Men det gik endda - og 16 bidrag kunne gå hjem fra festen med den eftertragtede pris.

En ting undrer mig. Alle er enig om, at kreativitet og klare budskaber er væsentlige elementer, når der skal skabes sorte tal på bundlinjen. Derfor undrer det mig, at flere af prismodtagerne roste deres kunder for at være modige. Hvis man skal være modig for at være kunde hos et reklamebureau, tyder det ærlig talt ikke på megen selvtillid. Det er ikke modigt, men klogt at satse på gode, kreative løsninger.

De kreative og kunderne fejrede hinanden med gode vine og champagne - og festen bød på en kreativ fireretters menu bestående af pocheret multe, skagensskinke, kalvefilet og den berømte Marcel Gateau-chokoladekage.

Efter prisuddelingen var der diskotek med Aalborgs berømte Morten Kok som DJ. Han demonstrerede, at han kan jonglere med andet end grydeskeer og kokkeknive.

Vi skal her lige tage et kik på vinderen i kategorien Film og TV. Det er en noget utraditionel og meget lang video på godt fire minutter, som er tænkt som et forsøg på viral markedsføring af Aalborg Fyrværkerifabrik. Den er hylende morsom og bygget på en gammel traditionel kinesisk folkesang - tilsat lidt undertekster - og ellers filmet som traditionel, sentimental kinesisk schlager-underholdning. Filmen er skabt af Aalborg-bureauet Clienti.


Se også Nordjyske Stiftstidendes omtale af begivenheden.

Ingen kommentarer: