mandag den 1. juli 2013

Fremskridt

Indgang fra gaden

Det klæder unægteligt huset, at
stuevæggen er blevet fritlagt.
Min forhave har længe lignet et bombekrater. Sådan rent bogstaveligt et hul i jorden...

Men de seneste dage er der kommet skred i sagerne - og jeg er endelig kommet godt i gang med et projekt, der tog sin begyndelse oppe i hovedet for flere år siden.

Det begyndte med, at jeg gerne ville have en indgang direkte fra gaden og op til hoveddøren. Det skulle være  uden trapper, handicapvenligt oven i købet. Samtidig ville jeg få lidt mere luft omkring hjørnet af huset - og da huset faktisk er temmelig pænt, ville det klæde helheden. Da min postkasse i øvrigt står på et halvråddent stativ var det samtidig anledning til at flytte den - og lave et helt nyt stativ efter Kulsø-metoden, som taler til min indre bonderøv.

En flot, men ikke helt billig belægning med
chaussesten leder nu op til hoveddøren.
Jeg fik da også hentet træ i skoven og bestilt materialer hjem, men så gik der kludder i planlægningen sidste sommer, da begge min forældre døde. Da jeg så var kommet over det og satte spaden i jorden, opdagede vi hurtigt, at forholdene under jordunderfladen ikke lige var, hvad vi regnede med.

Der lå en række fliser støbt på stedet og støbt sammen med husets fundament - og så skulle jeg i hvert fald ikke pille mere ved det. Huset er fra 1852 - og alle, jeg talte med, bekræftede mig i min opfattelse af, at noget, der er så gammelt, skal man ikke pille ved, med mindre man ønsker svare problemer.

Så det næste halve års tid gik med at fundere over, hvad vi så kunne gøre. Oprindeligt var det meningen, at indgangen skulle være belagt med herregårssten - akkurat som stykket fra hoveddøren og bagud er det. Men der var simpelthen ikke plads til de sten, hvis det skulle se ordentligt ud.

Løsningen fandt jeg i Bauhaus, der sælger chaussesten monteret på et net og kun 3 cm høje. Det kunne jeg lige få plads til - og her i weekenden gik jeg så i gang med første etape.

Resultatet er blevet helt fornuftigt, kan jeg se her til morgen - og da Dina i øjeblikket er i København, regner jeg med at tage etape to og tre i løbet af ugen. Næste etape er at samle det nye stativ til postkassen og støbe et fundament hertil. Endelig, når det så er gjort, skal de sidste chaussesten lægges foran forhaven - og afløbet fra tagrenden skjules i en stensætning.

Nu får vi se, om vejret og planen holder - men det vender jeg tilbage til.

Ingen kommentarer: