søndag den 14. juli 2013

A Day at the Races...

Mellem heste og spillefugle

Her går starten...
Lørdag var jeg på travbanen. Det er der sådan set ikke noget nyt i - for det er jeg en tre-fire gange om året.

Men det er nu ikke, fordi jeg er forfalden til spil. Og det er faktisk lykkedes mig at være på travbanen flere gange - uden at se så meget som en hest.

Det skyldes mit medlemsskab af Sct. Georgs Gildet. For at tjene penge til ungdomsarbejdet i spejderbevægelsen har vi nemlig en tjans som billetkontrollører på travbanen. Det er sat fint i system og organiseret, så vi alle har en vagt cirka her tredje måned. Og det er altså grunden til, at jeg kommer på travbanen.

Feltet er tæt efter første omgang.
Jeg har ellers boet i Aalborg i mange år - uden nogensinde at sætte min ben på denne agtværdige arena. Faktisk må jeg indrømme, at intet interesserer mig mindre end hestevæddeløb. Det skulle da lige være fodbold...

Men det er nu alligevel en sjov subkultur, man møder på travbanen. En mærkelig, men temmelig hyggelig blanding af krejlere, hestepiger, bumser og spillefugle - og så ganske almindelige mennesker, der lige skal i byen en aften og vælger travbanens restaurant til formålet.

Vi begynder to timer før start - og vagten slutter altid efter første løb. De fleste gange er det om aftenen, og som regel har jeg travlt med at komme hjem bagefter.

På vej mod målstregen. De sidste meter inden afgørelsen.
Men lørdag var det altså først på eftermiddagen - og jeg gik et smut ind i dag for at se på og tage et par billeder. Det gør jeg nok igen en anden gang, men der vil jeg nok bruge mit pressekort for at få adgang til inderringen. For som det ses på billederne er tribunen et temmelig dumt sted at fotografere fra på grund af rækværket rundt om banen.

Men her er altså et par billeder fra min debut som travfotograf...

Løbet er forbi. Han vandt ikke.
A Day at the Races er titlen på en af Marx-brothers sjoveste film - og jeg kan næsten ikke dy mig for at kalde den en gammel traver. Det er den med tutsi-frutsi icecream... Egentlig ville jeg helst have brugt filmens danske titel som rubrik - men på dansk hedder den altså "En dag på galopbanen" - og det er jeg sikker på, at travfolket ikke vil bryde sig om.

Ingen kommentarer: