tirsdag den 2. april 2013

Vuollerim

Sne under neglene
Så er manden atter tilbage i Arktis.

Lufthavnen i Luleå - her ligger der stadig masser af sne.
Jeg ankom mandag aften i solens sidste stråler til Kallax - lufthavnen ved Luleå. Vejret er stort set som i Danmark med frost om natten og temperaturer lidt over nul om dagen. Men der er en forskel. For heroppe har vinteren jo været virkelig hård - og der er masser af sne og is.

Den lejede bil er også af polartypen med rigtige pigdæk og oliefyr. Umiddelbart efter ankomsten kørte jeg i det begyndende nattemørke cirka 130 km til et sted, som hedder Vuollerim. Jeg har aldrig hørt om stedet før - men det ligger centralt mellem Luleå og Kiruna og vil være min base de kommende dage, hvor det er planen, at jeg skal fotografere samernes flytning af rener fra vinterkvarteret til sommerens græsgange.

Her til morgen skal jeg mødes med min gamle ven Stefan Mikaelsson, der er præsident i det svenske sameting. Han har lovet at hjælpe mig med kontakterne, så der forhåbentlig kommer nogle gode billeder ud af turen. Billederne herunder er de første fotos taget her til morgen af udsigten fra Vuollerim Gästgiveri.
Udsigten fra hotelværelset...

Naboen til hotellet har denne fantastiske
ekvipage med indbygget grill.



Ingen kommentarer: