onsdag den 26. september 2012

Lakserøget sol over Gudhjem

Masser af gode sild på bordet

Sådan ser en lakserøget sild
ud i "Sol over Gudhjem-forklædning".
Jeg er lige hjemkommet fra månedens møde i Øland Sildelaug. For en gangs skyld havde jeg ikke kameraet med - for traditionen byder, at septembermødet handler om sild i mange afskygninger. Det plejer der ikke at være de store nyheder i - sådan rent billedmæssigt.

Således også denne regnfulde septemberaften, hvor oldermanden trakterede lauget med traditionelle marinerede sild med krydderfedt og karrysalat samt de elskede bornholmske saltsild.

Aftenens spændende nyskabelse var lakserøget sild - i følge oldermanden. Han havde været i byen og havde fundet en spand med lakserøget sild - og han præsenterede så sin ide om at servere dem akkurat som den klassiske bornholmske røgede sild; Sol over Gudhjem.

Som sagt, så gjort og stor anerkendelse herfor. Men jeg tillader mig alligevel i al beskedenhed at gøre opmærksom på, at denne sildevariant faktisk blev præsenteret her på bloggen allerede i 2010 under overskriften Sol over Lofoten. Derfor kan jeg også her i dagens blog præsentere et billede af anretningen - selv om jeg ikke lige havde kameraet ved hånden.

Og som skrevet står: Kold- eller lakserøget sild har en herlig konsistens og en dejlig smag. Det kan kun anbefales, hvis du kommer i nærheden af det. De er svære at finde i dagens Danmark, men kan i øjeblikket fås i Metro i store spande.


Ingen kommentarer: